Det er vanskelig å se «Kapringen» uten å tenke på to dramatiske gisselsituasjoner med dansker i båt i Somalia de siste åra, og for så vidt også årets tragedie med norske gisler i Algerie. «Kapringen» er skrevet, regissert og spilt på et vis som gjør den til noe mer enn en aktuell thriller med vestlige gisler i farlig farvann.

Med denne filmen står regissør og manusforfatter Tobias Lindholm fram som europeisk filmskaper i a-klassen, sist helg belønnet med Bodil-prisen for fjorårets beste danske film. Debutfilmen hans som regissør, den imponerende fengselsfilmen «R» (2010) var på Kosmorama. I tillegg har han skrevet manus til tv-serien «Borgen» og Tomas Vinterbergs «Jakten».

Et av de gode, spenstige grepene i «Kapringen» er filmens veksling mellom å se hendelsen fra det kaprede skipet og fra styrerommet i det danske selskapet som eier skipet. Johan Philip Albæk spiller kokk om bord, Søren Malling er direktøren, kjent som en beinhard forhandler med internasjonale selskap.

Ved å skildre dramaet vel så mye gjennom typene som gjennom den tilspissede situasjonen får «Kapringen» en intens, menneskelig trøkk. De to danskene som er sentrale i historien er begge gode i Borgen også, men her viser Asbak og Malling kvaliteter under mer ekstreme forhold.

Forhandlingsegenskapene til den tøffe danske direktøren som er vant til å spare firmaet for millioner i internasjonale forretningsavtaler får helt annen ramme når liv står på spill. De somaliske piratene blir en mangearmet trussel med gevær. Bare mellommann og tolk blir mer enn uforståelig og skremmende. Tiden flyter røft og skittent.

I motsetning til flere andre terror- og gisselfilmer slenger ikke «Kapringen» – med ett unntak – den heftigste dramatikken i trynet på publikum. Ved raffinert veksling mellom bedriftsledelsen i Danmark og de hardt pressede gislene i Det indiske hav bygger filmen intens stemning like mye ved det den ikke viser, som med det som er på lerretet. Bare svært gode filmfortellere får til sånt.

I motsetning til flere andre terror- og gisselfilmer slenger ikke «Kapringen» – med ett unntak – den heftigste dramatikken i trynet på publikum.