THE DEPARTED

Ondt blod i Boston

Den beste gangster-filmen siden «Heat» i blodig god amerikansk versjon. Jack Nicholson har aldri vært jævligere.

Martin Scorseses ry som en av verdens ledende filmskapere hviler i stor grad på filmene han lagde i perioden 1973-83. Han fikk noen Oscar-nominasjoner for «The Aviator»(2004), «The Gangs Of New York»(2002) og «The Age Of Innocence»(1993), men i produksjonen etter 1983 er det bare «Mafiabrødre» (1990) som tåler sammenligning med hans aller beste filmer, «Taxi Driver»(1976) og «Raging Bull»(1980).

Scorsese tilhørte filmfreak-generasjonen som tok over Hollywood på 70-tallet. Mens Coppola har gått til hundene eller vinmarkeneog George Lucas tilsynelatende har mistet mye av kontakten med virkeligheten, sliter Scorsese fortsatt med å kombinere ambisjoner og appell, slik vel bare den glatteste i gjengen, Steven Spielberg, fortsatt tidvis får til.

At Martin Scorsese i sitt 64. år slår til med en nyinnspilling av en av de asiatiske filmene som har tatt innersvingen på Hollywood de siste årene, er litt bekymringsfullt. Sist Scorsese prøvde seg på en remake, endte det i hans kanskje verste film, «Cape Fear»(1991). Derfor er det en glede å melde at «The Departed» er Scorsese opp mot sitt beste. En dramatisk sett genial historie, befolket med eminente skuespillere, og pakket med det Scorsese tross alt gjør best: Maktspill mellom menn som banker livskiten ut av hverandre.

«The Departed» er voldsaction på høyt nivå, så håndverksmessig solid gjort, at det ikke er rart den ligger an til å bli en etterlengtet publikumssuksess for Scorsese. Før vi tar bølgen skal det likevel sies at mye av det som er forrykende bra og spennende ved denne filmen er intenst til stede også i originalen, Hongkong-produksjonen «Infernal Affairs» av Andrew Lau og Alan Mak fra 2002. Den anbefales sterkt på dvd.

Scorsese har flyttet handlingen til Boston, og lagt den til et miljø av kriminelle og politifolk av irsk avstamning. Det geniale dramatiske grepet som handlingen er bygget rundt, er et dobbelt undercover-spill. Mafiaen har en muldvarp i politiet, spilt av Matt Damon, mens politiet har en muldvarp i mafiaen, spilt av Leonardo DiCaprio. Gradvis begynner de to å kretse inn hverandre i et tiltagende blodbad.

Jack Nicholson gjør sin første Scorsese-rolle. Han bader i makt og jævelskap som mafiabossen Costello på et vis som får ham inn i årets Oscar-diskusjon. Litt synd at Robert De Niro måtte melde avbud som hans motpol i politiet. Martin Sheen er overraskende spak, overskygget av en irriterende storkjefta Mark Wahlberg. Av unggutta i hovedrollene gjør Leonardo DiCaprio en av sine beste prestasjoner, og tilfører dramaet mer intensitet og glød enn motsats Matt Damon. Som vanlig er det dårlig med dameroller hos Scorsese. Nykommer Vera Farmiga får en del ut av sin.

«The Departed» er en film hvor Martin Scorsese viser at det fortsatt er få som fikser skurker, rock og testosteron på avveie bedre på film. Til lyden av Rolling Stones og Van Morrison rulles det opp et heftig dobbeltspill hvor det bare er publikum som har oversikt over begge dobbeltspillene. Det gir en smart og effektiv motor, i en godt gjort gangsterfilm som står godt mot originalen.

(Foto: -)