Når rammene sprenges

Forstadslivets frustrasjoner sprenges i opprivende drama, med Kate Winslet som overbevisende krumtapp.

Innsiktsfull samfunnsanalyse og kritiske blikk på familien som institusjon. Det ser kanskje ut som en avskrekkende karakteristikk av en film, men la nå ikke det skremme noen fra å se «Som små barn». Den byr nemlig på fremragende, meningsfull underholdning gjennom skildringen av mennesker som selv har mye å lære, og som de fleste kan lære noe av. Ikke uten grunn er Todd Fields forstadsdrama sterkt inne i Oscar-diskusjonen, og særlig Kate Winslet i en hovedrolle burde ha sterkt kandidatur.

«Som små barn» har en sterk scene hvor en liten jente trøster sin mor; filmen handler bl.a. også om det å bli (for) sent voksen. Men kretsen av forstadshustruer føler seg absolutt voksne nok både til å ta vare på seg selv og sine - og til å kunne irettesette andre, hvis de ikke helt og holdent tilpasser seg uskrevne lover og regler for akseptabel oppførsel. Men småbarnsmoren Sarah (Kate Winslet) finner seg ikke til rette i kretsen, og ekteskapet er tappet for følelsesmessig innhold.

Samlingsstedet i forstaden er parken med lekeplass og svømmebasseng, og her blant de frustrerte fruer dukker slangen i paradiset opp personifisert i småbarnspappaen Brad (Patrick Wilson). En straffet overgriper mot barn er nylig løslatt, og befinner seg også i området. . .

Spenningsfeltet er etablert i Todd Fields sikre regi etter Tom Perottas roman, som også gir litterær ballast ved referanser bl.a. til Flauberts «Madame Bovary». Rammen fylles med sikre observasjoner og skarp samlivssatire. Fields utfordrer følelsene på dristig vis men tråkker aldri over grensen for det intime. Vi må vel ti år tilbake, til Ang Lees «The Ice Storm», for å finne et godt sammenligningsgrunnlag (jo da, man får også assosiasjoner til Sam Mendes «American Beauty» fra 1999). I dette spillet er det som nevnt Kate Winslets innlevelsestalent og uttrykksfulle spill som gjør sterkest inntrykk, men hun matches storartet av Patrick Wilson innelukkede mannsperson, som får mye mindre å spille på.

(Foto: FILMWEB)