Herlig smelt på  tjukken

Kryss i taket! Rufsete, uforutsigbar kjønnslek i den best skrevne og mest menneskelige amerikanske komedien siden «Sideways».

Hvem skulle tro at en av årets beste amerikanske filmer er en komedie om en hasjrøykende, småfeit slabbedask som ved et slags ulykkestilfelle setter barn på en blond, smekker tv-reporter? «Knocked Up» er ikke bare en strålende amerikansk komedie av det lett vulgære slaget. Det er et morsomt, velskrevet drama om kollisjon mellom kvinner og menn. Her kombineres ungdomskomediens sex, dop og rock 'n' roll med voksenlivets farer, i form av svangerskap og ekteskap.

Regissør og manusforfatter Judd Apatow imponerte denne anmelder litt med sin gjennombruddsfilm, vulgærkomedien «40 year old Virgin» i 2005. «Knocked Up» er mye bedre, vel så morsom og klarer kunststykket å framstå som en komedie med mer på hjertet enn det først kan se ut som. Med bakgrunn fra tv-komedie framstår Apatow med en original blanding av snerten til en klassisk amerikansk komediemester som Billy Wilder og noe av den begavede, rå vulgærhumoren til Farelly-brødrene på sitt beste, som i «There's Something About Mary» (1998). Mest av alt er dette likevel stoner-kulturens «Whitnail & I», spekket med typer, replikker og scener dømt til kultdyrking.

«Knocked up» er på flere måter en befriende film. Befriende fordi den har relativt ferske aktører i hovedrollene. Ukjente mennesker i kjente situasjoner, i stedet for omvendt. Befriende fordi den i hylsteret til en bred tenåringskomedie skildrer mannsroller og kvinneroller med en bittersøt snert, som gjør at filmen både sparker og varmer. «Ekteskap er som en umorsom, anspent versjon av «Alle elsker Raymond». Og det varer ikke bare i 22 minutter», advarer en av personene.

På et vis er filmen en variant av Skjønnheten og Udyret-historien. Det spesielle her er at «udyret» egentlig er en ganske vanlig ung mann, strålende spilt av Seth Rogen. Som i sin forrige film skildrer Apatow menn som slett ikke har draget. Han unngår heldigvis å gjøre filmen til en slags machofantasi om den pene jenta og den ulekre gutten. Her er det fylla som har skylda, «Har vi hatt sex?», spør han forvirret når de våkner dagen derpå. «Ja», stotrer hun. «Nice», smiler han.

Hun har en løfterik karriere på tv. Han bor i et kompiskollektiv og ser etter pupper og lår på film når han ikke røyker dop. Et klassisk kollisjonsopplegg for komedie. Regissør og skuespillere håndterer det med stil og musikalitet, godt hjulpet av utsøkt soundtrack og fin filmmusikk av Loudon Wainwright III. Vi filmanmeldere har vanskeligere for å verdsette eminent gjennomførte komedier enn andre type filmer. Komedier framstår gjerne som klassikere i ettertid. «Knocked Up» får til det den prøver på og mer til. Den er noe så sjeldent som en rå, varm, smart, vulgær velspilt, velskrevet og velregissert komedie som tør og vil mer enn populære, morsomme underholdningsfilmer vanligvis gjør. En kommende klassiker, rett og slett, for alle som i nyere tid har fått, har overveid, eller ennå ikke har tenkt tanken på å få barn.