Spionen som kom inn fra gata

En av verdens ledende skildrere av kaos på film, gjør tredje kapittel om Jason Bourne til intens, velgjort konspirasjonsthriller.

Spionthrilleren lever bedre enn på lenge. Ikke før har James Bond blitt revitalisert, så viser tredje kapittel om Jason Bourne i Matt Damons skikkelse at det er mulig å lage intens, intelligent og spektakulær spenning for et stort publikum uten å bruke teskje eller gamle klisjeer som sentrale virkemiddel. Ok, så er det biljakt, agentkamp og klassiske konspirasjonsgrep her også, men vilje til å satse på kvalitet i alle ledd gjør «The Bourne Ultimatum» til noe i nærheten av «state of the art» når det gjelder moderne spionaction.

Det er en fordel å ha sett de to forgjengerne for fullt utbytte, men filmen leverer nok spor bakover til at historien bør funke på egen hånd. På den annen side krever den viss konsentrasjon, for her skjer det fort. På tiden en gammel Bond brukte på å innta en martini med følge, forflytter «The Bourne Ultimatum» seg fra London via Madrid til Tanger. Selv om opplegget er komplekst, er basisen enkel: Den hemmelige agenten og tidligere drapsmaskinen Jason Bourne vil finne ut hvem han egentlig er. Et par av hans tidligere sjefer i CIA vil ha ham død, så han ikke avslører tvilsomme metoder.

Matt Damon blir bare bedre og bedre i rollen som den jagede agenten, godt flankert av utmerkede karakterskuespillere som David Strathairn, Joan Allen og Paddy Considine. Mye av æren for at 3'ern framstår som såpass strøken må gis til Paul Greengrass. Gjennom filmer som «United 93» (2006) og «Bloody Sunday» (2002) har han markert seg som en av de ypperste skildrerne av kaos i moderne film. Gjennom suggererende bruk av kamera skildrer han mennesker i fortvilte situasjoner på et vis som gir filmene hans en egen intensitet.

Greengrass' mesterskap viser seg best i gatescenene. Biljaktscenene er spektakulære, men det er forfølgelse og menneskejakt til fots i myldrende gateliv i London og Tanger som skaper den mest intense og særpregede spenningen. Scenen i starten hvor Bourne forsøker å beskytte en journalist mot amerikanske agenter i Londons gater, forener filmatisk fortellergrep, moderne teleteknologi og klassisk spenningsoppbygging på mektig, suggererende vis. Selv om filmen ikke holder samme svimlende nivå hele veien og kjører seg bort litt mot slutten, er «The Bourne Ultimatum» tidvis storartet underholdning, laget av de beste i bransjen. Så spørs det om de klarer slutte mens leken er god. Det er den her.
Agent på gata: De mest suggererende actionscenene i «The Bourne Ultimatum» skildrer menneskejakt på gateplan. Matt Damon i hovedrollen er blant toppfolkene som sørger for at tredje film i Jason Bourne-serien ikke står tilbake for noen av forgjengerne.