Dronningens gylne år

Dronningportrett utvikles og plasserer i overdådig ramme av hoff-prakt og krigs- dramatikk.

En utdyping og videreføring av det utsøkte dronningportrett i Shekar Kapur «Elizabeth» (1999) byr på en ny, storartet skuespillerprestasjon av Cate Blanchett, men denne gangen stjeler rammen mer av oppmerksomheten. Dette er bokstavelig talt kostymedrama i overveldende stil - med mye omtanke lagt i skildringen av pomp og prakt. Men Blanchett har styrke til å trenge gjennom med sin personlighetsstudie av jomfrudronningen. Hun avdekker trekk for trekk, men vokter seg vel for å røpe alt, det var tross alt mange gåter knyttet til epokens mektigste menneske.

Første film skildret først og fremst hennes vei til makten, de personlige valgene, forvandlingen, rollen hun ville spille - på bekostning av privat lykke. Hennes 45 år på tronen fikk betegnelsen The Golden Age. I film nummer to settes dronningens handlekraft og kvinnelist på prøve, Blanchetts tolkning forteller om en kvinne som var villig til å ofre alt på maktens alter. Elizabeth har etter nesten tretti år på tronen tilsynelatende full kontroll, men England er omgitt av fiender. Samtidig som presset utenfra (særlig fra Spanias erobringslystne Philip II) øker, har den indre religiøse/politiske splittelsen tvunget dronningen til destruktiv maktbruk (henrettelsen av dronningens kusine Mary Stuart (Samantha Morton).

Spenningen i filmen skapes ved at den ytre dramatikken brukes som ramme om et gåtefullt følelsesliv. Hennes maktposisjon gir henne også regien i et intrigefylt liv ved hoffet. Selv røper hun svakhet for eventyreren Walter Raleigh (Clive Owen framstiller ham som en sjarmerende egoist), men . . . hva det kunne bli til av følelsesmessige opplevelser? Små antydninger i regissør Kapurs behendige bruk av historiske fakta og - ren diktning - kan gi fantasien en stimulans.

Men så drukner fortsettelsen i det store krigsdrama (pompøst akkompagnert av Armstrong/Rahmans musikk), den spanske armada i angrep, og England i forsvar med Elizabeth som strateg vandrende på europakartet. Et storslagent bilde i likhet med scenene hvor hun i blank rustning inspiserer troppene med maskuline manerer som kan føre spekulasjonene videre. Og kanskje kommer en tredje film om dronningen som hersket i mange år etter denne bataljen.