Resultatet er Stundom Records, med flere utgivelser innen både rap og elektronika som setter spor. Nå er han aktuell med utgivelsen «Treig ny verden» sammen med Kjartan Gaulfossen.

Erlend er lærer i media og kommunikasjon på Byåsen VGS i tillegg til å drive Stundom. Han har bachelor i musikkteknologi på NTNU. Dette ble en anledning til å gjøre andre ting enn klassisk hip hop.

ANMELDELSE AV «TREIG NY VERDEN»: «Gaulfossen sementerer inntrykket av ham som en av trønderrappens viktigste tenkende tekstforfattere»

– På NTNU ble jeg pushet til å fortsette sampling, bare på en annen måte, og utvide de tekniske egenskapene. Jeg skrev eksamensoppgave om hip hop, musikk og globalisering. Og på måten hip hop har gått fra NY og The Bronx til bygda i Norge.

Fra bygd til by

Og «bygda» er hvor Erlend kommer fra, nærmere bestemt Orkanger (som riktignok fikk bystatus i 2014).

Erlend dro i ung alder til Melhus og Trondheim for å møte likesinnede, som Kjartan og de andre guttene fra den tidligere gruppa Conurbia. Sammen starta de å breake i en gymsal på Orkanger. Kjartan Gaulfossen skriver tekstene på «Treig ny verden», mens Erlend legger musikkskisser ut fra Kjartans tekster. Denne gangen har de eksperimentert mer enn før med flere elementer og mer produksjon.

ANMELDELSE AV «REIN BY»: «En utgivelse som spiller seg inn i trøndersk hip hops førsteellever i en elegant, tilbaketrukket midtbanerolle»

– Samplene er fra København by, og introsporet er et opptak fra danskenes 1. mai-tog. Jeg tolker tekstene til Kjartan om at det handler om ideologi og ideer som ikke fungerer.

Huxley og Hamsun

Makker Kjartan Gaulfossen har flyttet fra Kjøbenhavn til Oslo og popper opp i et par minutt på Skype. Han kan fortelle at han har tenkt som den engelske forfatteren Aldous Huxley, og albumtittelen er også åpenbart et nikk mot Huxleys mest kjente verk «Brave New World».

– Men ikke så dystopisk, mer som forsøk på å vise stabile utopier som slår sprekker fordi tida går. Og ikke så grandiost. Jeg har lånt utopi/dystopi-tankegangen og dratt det ned på hverdags- og detaljnivå, sier Kjartan.

ANMELDELSE AV «SIDEN NESTEN GANG»: «Med intrikate tekster over solid produksjon gjør Kjartan Gaulfossen det klart at han mener alvor»

På bacheloroppgaven sin laget Erlend en lydinstallasjon som samplet byrommet. Han satte opp en boks utenfor Dokkhuset som samplet lydene fra Nedre Elvehavn og rearrangerte deretter samplene til et musikkstykke.

– Det er veldig kult med sampling, også når det er helt tydelig hvor det er hentet fra og når produsentrollen nærmer seg dj-rollen – når andre gjør det. Men jeg liker det best når det er mest mulig av meg selv i det, og da klarer jeg ikke å bruke lengre sekvenser av en låt.

Hvor kommer navnet Stundom fra?

– Stundom er faktisk fra et Hamsun-sitat! Det kommer fra en skjorte Martin (Mostad, Erlends samarbeidspartner og rapperen Oppkast A La Kart, red. anm) hadde fått fra mora si: «Allting går. Stundom går det skjevt».

– Selv om jeg har vokst opp med klassisk rap, har Martin kommet inn litt på skeiva i voksen alder. Derfor passet navnet fint, vi er et resultat av tilfeldigheter, forteller Erlend.

Dannet hip hop

Og Stundom går det bra. Labelet skriver ikke kontrakter med artister, de har selve utgivelsene i fokus. Her har de også fanget opp artister som Harald Kindseth som har fått over 100 000 streams på elektronikautgivelsen «Ocean Brie». Nå gir de de ut Oslo-rapperen Erik De Torres’ siste album. De er heller ikke alene om å representere den eksperimentelle bølgen av både jazzete og instrumental hip hop. Erlend kunne tenkt seg å jobbe med Trond Wiger her hjemme. I Bergen mener han at det skjer mye spennende på hip hopfronten, der west coast og mainstreamen har fått sin motreaksjon.

– Hester V75 er en gjeng som behersker begge disse to landskapene. Og jeg er veldig fan av Linni fra Yoguttene. Også liker jeg jazzete greier som Simon Alejandro og Trollstøv. Samtidig kan jeg trekke frem Mututal Intentions med Fred Fades.

- Den dannede hip hopen?

– Jeg har ikke det store behovet for å være med og lage beats for rap med meninger jeg ikke kan stå inne for.

«Treig ny verden» slippes i dag, og feires 21. mai under «Stundom Sessions» på utestedet DIGS.