To fulle Olavshaller ble utsolgt på kort tid. Konsertene "Sagas" med musikk fra Narnia, Game of Thrones, Lord of Rings og spill som World of warcraft, Skyrim og Shadow of the colossus slo an for fullt, ifølge dirigenten.

- Dette er midt i blinken for Trondheim Symfoniorkester. Vi når ut til et annet publikum enn de som vanligvis går på konsert med TSO. Musikk er et sterkt språk, og når folk har sett filmer og spilt spill så får man et spesielt forhold til musikken også.

Spillmusikk i konsertversjon

Det er den svenske filmviteren Orvar Säfström som står bak konsertproduksjonene med spillmusikk, filmmusikk og fantasy-sjangeren for symfoniorkestre over hele Skandinavia

- Fantasy er et tema som mange brenner for og har mye følelser for, sier Säfström som også er konferansier under konsertene.

- Jeg pleier å si at hvis du vil se 40-årige menn som gråter må du komme på slike konserter, for de sitter og hulker på første rad. For mange er det slik at man ikke føler seg hjemme i symfoniorkester, ballett eller opera. Men når disse institusjonene gjør noe som treffer deg så føles det som en utstrakt hånd. Man får en følelse av at dette er min kveld, nå spiller de min musikk og det er viktig for mange å kjenne på dette, sier Säfström og understreker at fantasysjangeren har et langt bredere publikum enn for eksempel science fiction-sjangeren. Fantasy har røtter i eventyr og sagalitteraturen og minner oss om de gamle gudehistoriene, ifølge filmviteren.

Sniksymfonisering

- Fantasysjangeren føles ganske naturlig for oss. Og dersom publikum liker dette, er ikke veien veldig lang for å komme å høre på en Sjostakovitsj-symfoni eller en Mahler-symfoni som også er storslått orkestermusikk, sier Wigum.

- En form for sniksymfonisering?

- Absolutt, dette er et godt eksempel på sniksymfonisering. Dette er en fin vei inn for at folk skal bli kjent med symfonisk musikk, sier Wigum.

- Selv om man ikke kommer til å gå på konsert med TSO hver uke etter dette så har et nytt publikum fått en opplevelse av at et symfoniorkester kan være betydningsfullt. Når jeg ser utover publikum ser jeg at folk sitter der med lommetørklene sine, supplerer Säfström.

Fantasysjangeren appellerte

Ida Undlien (31) og Karoline Sveinsson (27) er begge helfrelste på fantasysjangeren. Ingen av dem har vært på konsert med TSO tidligere, men fantasy som tema appellerte.

- Det har vært litt fjernt å skulle gå på konsert med symfoniorkesteret, men dette var noe som trigget. Jeg er opptatt av fantasy som Narnia og Lord of Rings. Og da samboeren min hørte at det dreide seg om spillmusikk i tillegg, ville han også være med, sier Undlien.

- Gråt han?

- Han gjorde ikke det, men han tok meg i hånda under spillmusikken, sier Undlien humrende og legger til at hun syntes det var kjempebra. Det ga mersmak.

- Jeg tok meg selv i å gape. Og nå vil vi gjerne gå på opera også, sier Undlien.

- Jeg fikk tårer i øynene under ekstranummeret som var opera. Så vi snakket om det etterpå at nå må vi få med oss slike opplevelser oftere, sier Sveinsson.

TSO med kor

Koret som fremfører musikken sammen med TSO er satt sammen av Trondheim vokalensemble, og omlag 250 korsangere. Korsangerne er elever som går på musikklinja ved fire videregående skoler, Trondheim katedralskole, Heimdal videregående, Orkdal videregående og Ole Vigs videregående skole.

- Filmmusikk har vært veldig viktig for symfoniorkester-tradisjonen. Og det er strålende at også spillmusikken har såpass mye orkestral fokus. Dette er et viktig bidrag for å holde liv i symfonisk musikk og den store orkesterlyden, sier Wigum.

Det vises ikke klipp fra filmene eller spillene under konserten, men verken Undlien eller Sveinsson savnet dette.

- Det fineste er å bare sitte å høre på musikken og ha bildene i hodet. Ellers blir det mer som å gå på kino, sier Sveinsson.

Trondheim symfoniorkester spiller fantasy-musikk produsert av Orvar Säfström (t.v). Ida Undlien og Karoline Sveinsson er opptatt av fantasy-sjangeren og var på sin første konsert med TSO, i midten dirigentTorodd Wigum. Foto: Annemona Grann