- Vi har jobbet med ullfrakker i mange år, men det er først nå vi ser at stadig flere vil ha dette. Skikkelig ull er jo det flotte vinteren har å by på. Det er også nytt at alle skal ha frakker i teknisk kvalitet, sier John Erling Vindheim, designer og daglig leder for Johnny Love. Han understreker at unge gutter i dag kler seg penere enn foreldrene sine. Fedrene er gjerne mer sporty, mens ungdom er svært pent antrukket.

Tekniske frakker og ullfrakker

- Trenden med frakker startet for noen år siden, men det tar litt tid før folk oppdager at dette er noe de faktisk kan tenke seg. I herremote er det få ting som kun er er et blaff, men det tar tid før noe setter seg som en trend og da kommer det etterhvert til en peak, sier Vindheim som trekker frem to trender denne høsten, én trend med tekniske, vanntette jakker og én trend med ullfrakker.

Clean trend

- Det er en clean trend, og du skal være både sporty og stilig. Vi er opptatt av å lage ullfrakker som i tillegg er vind- og vanntette. Sporty stil har vært i vinden lenge, og da skjer det at vi begynner å kombinere stiluttrykkene, sier designeren. Han er opptatt av at det har kommet mange litt finere utgaver av sneakers, noe som også bidrar til å dresse uttrykket mer opp.

Sporty og velkledd

- De fleste vil gjerne ha et sporty uttrykk med pene klær i gode kvaliteter. Det mangler bare at skateren kommer i pensko, sier Vindhjem.

- Vi har en rekke ulike frakker i år, både i rutete tweed-kvaliteter og i ensfargede ullvarianter i blått, grønt, beige. Det er mange forskjellige typer ullfrakker denne sesongen, men det er også mye av de tekniske ytterjakkene som er beregnet på ruskeværet i Skandinavia, sier Carsten Hegle som er daglig leder hos Kleins.

Det er mye ull, både i dressjakker og i gensere i år. Høyhalset genser er i skuddet over hele Europa.

Årets  «må ha»

Jørgen Rosenlund hos Retro bekrefter at høstens «må ha» for menn er en ullfrakk, gjerne litt røff i utformingen som er like fin til jeans som til dress.

- Jeg tror dette har en sammenheng med at vi kikker mer og mer mot moten lenger sør i Europa og da gjerne til Italia. Nordmenn tenker ofte litt praktisk på klær, og vil gjerne kombinere klærne våre slik at de kan brukes i flere sammenhenger. Og i år har de fleste leverandører trukket inn ullfrakken i sine kolleksjoner, ikke bare de typiske dressleverandørene. De aller fleste har en frakk i sortimentet sitt denne sesongen, sier Rosenlund.

Lang og ujålete

Og det er litt lengde på frakken i år, og helst en smal fasong uten skulderputer.

- Det skal være et litt mer upolert uttrykk denne sesongen. Høyhalsete gensere er også noe som er et viktig plagg i år, og et plagg du kan bruke både til dress, chinos eller jeans.

- Og de ser trendene på menn i alle aldre. Det er mange som følger godt med på motebildet, i følge Rosenlund.

- Vi ser at mange av de yngre gutta plukker opp trender vi trodde kanskje var for litt mer voksne menn. Men verden har blitt mindre med instagram, det er så lett nå å få med seg trendene, og folk følger veldig med. De blir oppdatert på motebildet rett inn på gutterommet.

Røffere stil

- Det er mindre superjålete, litt mer upolert og litt røffere stil i år, i følge daglig leder på Retro, Morten Bedin Meyer, som understreker at de ser litt mindre av røde bukser og blå blazer.

- Folk vil ha gode ullkvaliteter. Mannen i gata er opptatt av kvalitet, det skal være flotte plagg. Og det skal være lag på lag med klær, og skjerf, hansker og lue.

Ullfrakker fra Retro
Designer og daglig leder for Johnny Love, John Erling Vinnem, sverger til klassisk, italienskinspirert herrefrakk i ull.
Ullfrakk fra Johnny Love
Lys ullfrakk fra Kleins
- Pologensere og lange ullfrakker er høstens store «må ha» for menn, sier Carsten Hegle, daglig leder hos Kleins.
Herremoten er renere i uttrykket i år, men det også mer farger som burgunder, blått og grønt, i følge Jørgen Rosenlund hos Retro.
Varm og elegant i kulda: Morten Meyer Bedin og Eirik Johansen har hver sin ullfrakk fra Retro. Foto: Annemona Grann
Klassisk ullfrakk fra Retro
Pologensere i en rekke farger fra Kleins.