Tanken om et opplevelsessenter i Trondheim med Tordenskjold som hovedperson får seg et skudd for baugen med denne filmen. Sammenlignet med de årvisse forsøk på å rive glorien av Olav den hellige når det stunder mot spel på Stiklestad, er Erlend Loes manus om Peter Wessel Tordenskjolds siste dager skikkelig helteknusing.

Dessverre holder ikke filmen helt mål, men på sitt beste og frekkeste er den befriende uærbødig historisk drama om hvordan den trønderske sjøheltens siste dager kan ha utspilt seg. Filmen starter med den offisielle historien med duell i Tyskland. Deretter kommer beretningen om hva som egentlig skjedde, fortalt av Tordenskjolds kammertjener Kold.

Selv om kostymer, landskap og scenografi illuderer 1720 ganske bra, har «Tordenskjold og Kold» en frisk, moderne frekkhet i tilnærming til det historiske drama på film. Saftig, riffrock på lydsiden og en tolkning av den legendariske sjøhelten av Jakob Oftebro som kan gi assosiasjoner til rockstjerne mett av suksess. På turne i Europa med sin store internasjonale slager, Slaget i Dynekilen.

Ordbruk som «fuck it» og «golddigger» og en slags psykoanalyse av Tordenskjold som tyder på at noe av hans eksistensielle problem skyldtes barndommen, gir en leken kobling mellom en gammel historie og våre dager. Filmens problem er at regissør Genz og ensemblet ikke lykkes helt i å skape et eget univers og morsomt eller tragisk nok drama med sin røffe omgang med historien.

Jakob Oftebro kjemper med den vanskelige rollen det er å avkle en helt, delvis gjøre ham til et svin, men samtidig gjøre ham interessant og verdt å bry seg om, som dramatisk figur. På Europa-turne med sex, rus og rock'n roll skygger utskeielsene over for skjebnedramaet.

Kammertjener Kold sier i filmen at av alle Tordenskjolds fiender, var kanskje freden den verste. Scenen hvor Tordenskjold fortvilet spør den danske kongen om han ikke har noe nytt sjøslag eller en krig å oppdrive, er av dem som lykkes best filmatisk i å se på historie og myter med et annet blikk. Filmens klimaks har også snert, men veien dit er frekkere sagt enn gjort, med mer underliv enn indre liv.

Trønder på fylla: Jakob Oftebro som Tordenskjold og Martin Buch som hans kammertjener Kold i frekk omgang med sjøheltens historie. Foto: SF Norge