Hvor skal jeg starte? Hvordan skal jeg på best mulig måte uttrykke meg for å få deg som leser til å forstå at dette på en og samme tid er et av de beste «klassiske» rollespill som noensinne er laget, samtidig som jeg får fram at det på ingen måte hverken er «moderne», enkelt eller tilgjengelig?

La oss gå tilbake til år 2000. Det året ga Bioware («Dragon Age», «Mass Effect») ut et som av en samlet spillbransje og millioner av fans regnes som kanskje tidenes aller beste rollespill ( i tradisjonell forståelse av begrepet), nemlig «Baldur's Gate II: Shadows of Amn». Et vestlig RPG for PC, spilt fra et isometrisk fugleperspektiv og med et regelverk så komplekst og tidvis uforståelig at bare noen få mennesker var i stand til å utnytte dette arkaiske systemet. Men spillet hadde også en historie så breddfull av spenning, romantikk, herlige dialoger og eventyr.  Det hadde liksom ikke så mye å si om du ikke forsto at din karakter med THACO 15 ikke hadde en nubbesjans til å slå en fiende med et lavt negativt THACO-tall -uansett om du hadde et 2+ sverd med AC6 eller....nei, vent nå litt, var det omvendt? OK. Glem det.

«Pillars of Eternity» kaster dette uforståelige Dungeons & Dragons -regelverket på bålet og bruker heller sitt eget ( og langt mer forståelige) regelverk. Resultatet har blitt et «gammeldags» vestlig rollespill som du slipper å måtte pugge en 300-siders manual for å få fullt utbytte av. «Pillars of Eternity» ER «Baldur's Gate III» i alt annet enn navnet og lisensen. Grafikken betår av nydelige håndmaldte bakgrunner og karakterne er oppdatert til state-of-the-art 3D-modeller. Best av alt er at «Pillars of Eternity» på ingen måte krever en moderne PC med et grafikkort som koster skjorta for å vise seg fram. Vi spilte på en to år gammel Mac Book Pro uten så mye som et eneste hikk i bildeoppdateringen.

«Pillars of Eternity» er laget av Obsidian Entertainment («Fallout: New Vegas», «South Park: The Stick of Truth»), en gruppe mennesker som tidligere laget klassiske rollespill som under Black Isle -navnet ga liv til klassikere som «Icewind Dale» og «Planescape Torment». Med andre ord: dette er vetaraner fra bransjen som skapte de klassiske rollespillene vi husker fra 15 år tilbake. Og «Pillars of Eternity» er deres beste spill så langt.