- Når jeg besøker Trondheim er det ikke uvanlig at jeg ender opp i dype samtaler om livet, sier Liv Ullmann. Regissøren mener trøndere er særlig glad i å samtale.

- Vi trøndere kan bli veldig begeistret når vi snakker sammen, fortsetter hun.

I januar hadde «Fortrolige samtaler» urpremiere på Nationaltheatret i Oslo. Nå er stykket på veien med Riksteatret, og på onsdag blir Steinkjer første stoppested i Trøndelag.

LES ANMELDELSEN (PLUSS): Fortrolig og sterkt

Vanskelig å gi slipp

I 1996 regisserte Ullmann filmen «Fortrolige samtaler» med manus av Ingmar Bergman. Det var Riksteatret-sjef Tom Remlov som overbeviste Ullmann om at hun måtte ta historien om Ingmar Bergmans foreldre og hans mors utroskap videre til teaterscenen.

- I dag, når så mange snakker med hverandre via Twitter og Facebook, er det fint å vise to mennesker som snakker med hverandre. Vi får vemod, lengsel, redsel og vi får ikke minst se hvor viktig sannhet er mellom to mennesker, sier Ullmann.

Regissøren har jobbet med materiale hun kjenner godt, og nettopp derfor har arbeidsprosessen vært vanskelig, forteller Ullmann.

LES OGSÅ (PLUSS): Liv Ullmanns farvel med teatret

- Det vanskeligste for meg var nok at skuespillerne med en gang skal ha egne meninger om hva stykket handler om. Skuespillere har rett til å begynne å skape før de kjenner stoffet på samme måte som regissøren gjør, for ofte er det de som rett. Jeg kan være blendet av alt jeg tror jeg vet, sier Ullmann.

- Hvordan er det å gi slipp på et stykke man har jobbet så lenge med?

- På premieren i Oslo var det vanskelig fordi jeg kjente at samtalen måtte være enda nærmere på publikum. Men i Bodø, etter at skuespillerne hadde eid stykket i lang tid, da var det ikke vanskelig lenger. Jeg var bare full av beundring, sier Ullmann.

Leser ikke anmeldelser

Forestillingen hadde blitt som hun ønsket.

- Scenedekorasjonen var plassert langt fram på scenen, så nær publikum at det ble en fortrolig samtale mellom publikum og skuespillerne. Det var det jeg ønsket.

«Dette blir det siste jeg gjør», sa 77-åringen til Adresseavisen før premieren på Nationaltheatret i vinter.

- Nå som du har fått produksjonen litt på avstand, står du fortsatt for avgjørelsen?

- Ja, jeg står omtrent for det, det gjør jeg, sier Ullmann. For tiden ferierer hun i Key Largo i Florida, hvor hun slapper av og går lange turer sammen med hunden Chelsea. Fra feriestedet i USA unngår hun teateranmeldelsene som publiseres i hjemlandet.

- Jeg leser ikke kritikker. De blir ikke som en fortrolig samtale. Det er vanskelig når du tror veldig på noe, og så må du lese innvendinger uten at du kan svare. Det blir en rar diskusjon, forklarer Ullmann.

- Stort å jobbe med Liv

Skuespiller Hermann Sabado, som spiller elskeren Tomas i stykket, synes det er stas å være med på det som ifølge regissøren selv blir hennes siste teaterreise.

- Å jobbe med Liv Ullmann var selvfølgelig helt fantastisk. Det er noe spesielt å jobbe med regissører som også er skuespiller, det er så tydelig at hun vet hvordan en skuespiller tenker, sier Sabado.

I løpet av våren svinger turnébussen innom Sabados hjemby Orkanger, en by Sabado oppdaget har en plass i «Fortrolige samtaler».

Hemmelige betroelser

- Da jeg så filmen før jeg begynte å jobbe med prosjektet, oppdaget jeg at de første bildene der min karakter Tomas dukker opp i filmen, er filmet i Orkanger der jeg er født og oppvokst. Det tok jeg som et godt tegn, sier Sabado og ler.

- Blir det mange fortrolige samtaler mellom skuespillerne i løpet av en turné?

- Ja, mange! Vi får tid til en god del samtaler på de bussturene, sier Sabado, men hvilke historier og tanker som deles mellom skuespillerne, forblir hemmelig.

- What happens on the bus, stays on the bus, humrer Sabado.

Å jobbe med regissør Liv Ullmann har vært fantastisk, sier skuespiller Hermann Sabado fra Orkanger. Foto: Foto Kristin Svorte