Tre av de i alt 15 maleriene er nye siden første gang serien ble stilt ut i Nidarosdomen i 2005. «Isaks offer», «Noahs ark» og «Nattverden» er utviklede varianter av de opprinnelige bildene, forteller Gullvåg som synes det både er flott og sterkt å være tilbake med bildene, der det hele startet.

- Serien het jo opprinnelig «malerier til en katedral», så det var jo et prosjekt for Nidarosdomen. Jeg fikk en utfordring om å lage et verk som skulle gå i dialog med rommet og de andre bildefremstillingene som allerede finnes i Nidarosdomen.

«Den bibelske syklus» på europaturné

Og det som startet som en midlertidig, temporær utsmykning og dialog, ble etter hvert til europeisk turné i Frankrike, Polen, Færøyene og på Orknøyene. Et par enkeltbilder og andre versjoner av bildene har vært med på en turné i Kina. I tillegg har bildene vært i Midtøsten.

- Bildeserien har vært på tur nesten hele tiden, og erfaringene har vært veldig forskjellige. Fra å møte folk på Orknøyene, til franske og polske katolikker, folk i Midtøsten, til det kinesiske publikum gir et vanvittig spenn. Og for kineserne handler dette vel så mye om europeisk kunsthistorie.

- Tror du serien vil utløse en heftig debatt her også denne gang?

- Det kan man aldri vite på forhånd. Nå har jeg jo vist disse i bildene i Jerusalem, i Kina og i en rekke steder i Europa, og det er litt rart å tenke på at det var i hjembyen min det stormet mest. Men det har vært fruktbart også. Uten disse kampene hadde jeg kanskje ikke prøvd ut dette så vidt som jeg har, og det gjorde at jeg fikk opp farten på andre prosjekt, sier Gullvåg som under hele prosessen med bildeserien har samarbeidet med Trondheimsolistene. De har holdt konserter i alle kirkebyggene.

LES OGSÅ: Gullvåg bugner over

Bildeinntreden i katedralen

Den siste etappen har blitt en ren katedralturné, og tanken er en fortsettelse av dette også etter besøket Nidarosdomen. Hele prosjektet har hatt stor betydning for Gullvågs kunstnerskap, blant annet fordi det startet som en slags oppsummering av det han tidligere hadde gjort av kirkeutsmykninger.

- Jeg hadde jobbet intenst med kirkerommet i flere år. Og både det å møte Nidarosdomen, og samtidig prøve ut ideen med malerier i dialog, utløste andre prosesser. Det påvirket blant annet at jeg satset mer internasjonalt, det hjalp meg ut, sier Gullvåg som trengte større armslag for å tenke videre. Han ønsket å prøve seg på andre arenaer og kaller det en bildeinntreden i en luthersk katedral som ellers er ganske renset for bilder i forhold til katolske katedraler.

- Det blir et annet aspekt enn bare kunstdelen når du opplever disse bildene i en katedral. Her kommuniserer du også med den kirkelige bruken av rommet og bildene blir en del av den kirkelige aktiviteten.

LES OGSÅ: Reiser til Frankrike for å feire Olav den hellige

Ny setting

Det store orgelet er nytt siden sist og inngangspartiet justert. Det skal nå være mulig å se hele bildesyklusen med en gang du kommer inn, med motivene fra Det nye testamentet mot sør, og motivene fra Det gamle testamente mot nord. Bildene henger på samme sted som i 2005, men denne gang er de ikke montert på veggen. De henger fra stålvaier mellom søylene i kirken, noe som ikke har vært gjort tidligere her, ifølge kurator Øivind Lunde, tidligere riksantikvar og direktør ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider.

- Takket være at orgelet er bygget om slik at vi får rom til å feste bildene med snorer, kan vi henge bildene mellom søylene. Før var det ikke mulig. Vi gjorde det da vi var på Orknøyene, i den praktfulle romanske arkaderekken der, og det var så lekkert at vi ønsket å gjøre det her også, sier Lunde som synes det er rørende å få bildene tilbake til Nidarosdomen.

- Når vi da også får disse bildene sammen med det nyrestaurerte Steinmeyerorgelet blir det helt perfekt for hele denne settingen. Og med tanke på at vi kan bruke dem i en kirkelig kontekst, og at guidene kan innlemme bildene, er det fint at serien blir hengende til over jul, sier Lunde.

På plass i Domen igjen: Håkon Gullvågs bildeserie «Den bibelske syklus» på 15 malerier er tilbake i Nidarosdomen, ti år etter at de første gang ble presentert i katedralen. Her er Gullvåg foran det nye bildet «Nattverden». Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN