Gullbjørnen til britiske Michael Winterbottoms «In This World» var virkelig en overraskelse etter at Hollywood-stjerner hadde tiltrukket seg mye av interessen på den 53. filmfestivalen i Berlin. En «andrepremie» ble da også Hollywood til del, juryens Grand Prix gikk Spike Jonzes «Adaptation» med Nicholas Cage.

Alt gikk fredfullt for seg, det er lenge sine festivalen i Berlin var kjennetegnet som mønstringsplass for politisk kontroversiell film. Hvis man da tenker på hovedprogrammet, som tross alt eksponeres adskillig sterkere enn sideseriene. Et arrangement som hadde det uoffisielle mottoet «Festival for fred», ble avrundet med diplomatiske juryavgjørelser på en dag da Berlins gater var dominert av fredsdemonstrasjoner.

Norge ble omtrent borte i festivalbildet, men én pris ble det: Kortfilmen «Fremragende timer», laget av Jan Dalchow, fikk Teddy-prisen som utdeles av en jury som vurderer filmer med homofilt tema.

Nærgående reportasje

Winterbottoms vinnerfilm har ikke utløst de store kontroverser, men den er nærgående i sin reportasjestil, hvor kamera følger to flyktninger på en lang reise - fra Afghanistan til London. Filmens halvdokumentariske preg er både en styrke og en svakhet. Her kan et lett reportasjekamera følge tett på hovedpersonene, men den lange og kompliserte reisen komprimert til halvannen times film; det sier seg selv at det nødvendigvis blir noe overfladisk.

På en festival hvor ikke noe nytt mesterverk har pekt seg ut, gjorde juryen, ledet av den kanadiske regissøren Atom Egoyan, et klokt trekk ved å gi hovedprisen til Winterbottoms film. Den er et solid og tidstypisk innslag, og - den plasserer samtidsfilmen «In This World» og skaper en viss avstand til «Drømmefabrikken».

Vinnerfilmen var ikke alene om å henlede oppmerksomheten på flyktningespørsmålet, «Lichter» (Tyskland), som fikk den internasjonale kritikerprisen, og «Reservedeler» (Slovenia) gjør det samme.

Filmene som nå er premiereklare, er den første «bølgen» av filmer som ble påbegynt etter 11. september 2001, og det kan til en viss grad leses ut av temavalgene. Påfallende mange filmer handler om døden, om dødsangst, eksempelvis dødsstraff i «The Life of David Gale» (USA), selvmord i «The Hours» (Storbritannia), en kreftsyk kvinnes avskjed med livet i «My Life Without Me»(Canada) og et brødreforhold som intensiveres mens den ene nærmer seg slutten «Son frère» (Frankrike). Regissør Patrice Chéreau fikk Sølvbjørnen som beste regissør for sistnevnte film.

Bjørner til stjerne-trio

Så skulle Hollywood ha sitt, og da lot juryen det gå inflasjon i priser. Ikke bare fikk Sam Rockwell sin Sølvbjørn som beste mannlige skuespiller (regidebuterende George Clooneys «Confessions of a Dangerous Mind»), men tre kvinnelige stjerner fikk en Sølvbjørn: Nicole Kidman, Julianne Moore og Meryl Streep, som bidrar til at nevnte «The Hours» (Stephen Daldry) ble festivalens kanskje mest dyptpløyende innslag.

Til vertslandet hadde juryen en fin pris i bakhånd, nemlig «Blå engel», som gikk til tyske Wolfgang Becker for en ganske sprelsk satire, «Farvel til Lenin». Og Kina fikk sitt (Li Yangs «Blind gruvesjakt» ble Beste kunstneriske bidrag) og Zhang Yimous «The Hero» fikk Alfred Bauer-prisen, mens senegalesiske «Madame Brouette» hadde Beste musikk.

En lang rekke priser ble utdelt i tillegg til de nevnte. Selv om jurymedlemmenes avgjørelser kanskje ikke har vært fullt så sterkt preget av diplomatiske hensyn som antydet her, virker det som om prinsippet har vært at flest mulig skulle få en oppmuntring. Slikt hender - «In This World».

Overraskende - men velfortjent Gullbjørn til britiske Michael Winterbottom i Berlin.En bjørn til hver av de tre stjernene i «The Hours», Nicole Kidman, Julianne Moore og Meryl Streep. Regissør Stephen Daldry tok imot på deres vegne.Foto:SCANPIX