Jane Campion er fortsatt eneste kvinnelige filmskaper som har fått Gullpalmen i Cannes, for «Piano» i 1993. Årets utgave av filmfestivalen byr på førpremiere på andre sesong av hennes tv-serie «Top Of The Lake» som vant både Emmy og Golden Globe i 2014.

Andre sesong kommer på tv/strømming i løpet av ettersommeren. Etter de to første episodene å dømme (av i alt seks) er det noe å se fram til, for venner av velspilt, velskrudd samtidskrim i miniserieformat. Elisabeth Moss er tilbake som politietterforsker, men denne gang i Australia, med Bondi Beach som stedet hvor et lik av en asiatisk kvinne i en koffert blir funnet i første episode.

Les også anmeldelsen av Netflix-filmen «Okja» fra Cannes

Seriens første dødsfall er en av en asiatisk kvinne som under dekke av å være student havner i sexindustrien i Australia. De første episodene byr på en rekke menn som forakter kvinner, fra mannlige etterforskere, til gjengen med studenter som sitter på kafé og diskuterer vurderinger av prostituerte på en egen nettside for det.

Gwendoline Christie fra «Game of Thrones» og Nicole Kidman er gode tilvekster på skuespillersiden. Kidman som den ny-lesbiske adoptivmora til datteren detektiven (Moss) satte bort etter å ha blitt voldtatt som 16-åring. Mer diskutabel er svenske David Dencik som en slags tysk, akademisk hallik, en demonisk 42-åring og svigersønn fra helvete for Nicole Kidmans 17-årige adoptivdatter.

Ny partner: Gwendoline Christie fra «Game of Thrones» er ny partner for Elisabeth Moss i «Top Of The Lake».

Stil, tone og spill sitter godt. De to første episodene lover godt. Kombinasjonen feministisk potensial og spennende krimdrama fra machokultur og sexindustri funker forbløffende godt. Spørsmålet om siste del er like godt gjennomført og om den personlige involveringen av detektiv Moss i dramaet rundt forbrytelsen fungerer helt til mål. Etter de to første timene å dømme, er det grunn til å se fram til «Top Of The Lake: China Girl».

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også «13 ting å lære av Clint Eastwood»