Mathiassen er butikksjef hos Livid og håndplukker hvert eneste plagg de selger i vintageavdelingen. Godbitene finner hun i store vintagelager i Frankrike og i England.

Håndplukker hvert plagg

- Et vintagelager er der forhandlere har samlet vintageklær fra hele verden og gradert dem, det vil si sortert alle varene. Så kan vi som selger vintage dra dit og plukke ut de varene vi ønsker. Dette sparer oss for mye dårlige varer. Dessuten slipper kundene våre å lete gjennom mye som er ukurant, sier Mathiassen som

- Hva er vintage?

- Vintage er god gammel årgang, det vil si klær som fortsatt har en bruksverdi. Det trenger ikke være en spesiell årgang, men det som skiller en vintagebutikk fra en bruktbutikk er at bruktbutikkene ikke har gradert så mye. Dessuten bør vintage være minst ti år gamle, forklarer Mathiassen. Hun prøver å gjøre det enkelt for alle å handle vintage. Gjøre det tilgjengelig.

Merkeklær

- Du behøver ikke ha en veldig retro stil for å bruke vintage. Vi plukker gjerne varer ut ifra de trendene som kommer. Jeg har som regel satt opp en handleliste i forkant, og selvsagt handler man litt ut ifra egen smak.

- Hva slags vintageklær etterspørres nå?

- Mange er veldig opptatt av merker, som for eksempel Levi's-bukser. Det er det vi selger aller mest av, men det har blitt vanskeligere og vanskelige å få tak i. Og faktisk er Levi's selv ute etter å kjøpe tilbake sine egne bukser. Vi selger også mye av sportsklær i nylon fra Adidas, Nike og Puma, sier Mathiassen som nylig kom tilbake fra England. Der plukket hun ut vintage fra Polo, Ralph Lauren og Tommy Hilfiger, litt 90-talls mote. Snekkerbukser i dongeri og army-stil, dongerikjoler med broderi, militærjakker og piquetskjorter er også å finne i posene fra vintagelageret i Manchester.

Skattejakt for studenter

Klærne vaskes ikke før de selges, men de steames. Du kan risikere å kjøpe klær med flekker.

- Hvem er vintagekundene?

- Det er mest unge folk, elever ved videregående og studenter. De som husker 80-tallet synes gjerne det er forferdelig å se slike klær igjen, sier Mathiassen smilende og tilføyer at mange kunder er veldig opptatt av trender, mens andre kun er ute etter en spesiell dongeriskjorte. Akkurat nå er det Polo og Tommy Hilfiger de fleste etterspør.

- Tanken er at det skal være litt skattejakt for folk, selv om vi har grovsortert utvalget. Det at vi har systematisert vintageplaggene gjør det mulig for flere å

- Det er som å være på skattejakt. Lagrene er så store og vi går gjennom pose etter pose for å finne kule plagg. Men du må ha flaks også, det er jo litt tilfeldig hva du kommer over, sier Mathiassen.

Vintage fra rockelegender

Stylist Hege Regine Lunnan tror vi kommer til å se mye av vintage t-skjorter fra rockelegender som gikk bort i fjor som Prince og David Bowie.

- Store ringer (spesielt for menn), gjerne på alle fingre som er hentet fra rock'n roll-musikken med en edge av «biker og «military», også «reggae» stilen fra bl.a Bob Marley med t-shirts fra 80-tallet er populære skatter. 70-talls-punken a'la Vivienne Westwood er også ettertraktet, sier Lunnan.

Hennes råd er å sjekke plaggets kvalitet dersom man ønsker å bruke det mye.

- Finner man en sjelden skatt, så velger man å kjøpe den uansett kvalitet. Jeg personlig hadde valgt å gå etter unike designerplagg og kjente merkevarer. Ofte er ting lite brukt og da er det ekstra gøy å få tak i slike «godbiter» til en rimeligere penge, sier stylisten.

- Det handler om å finne sin personlige stil. I dag finnes det i alle fall mange muligheter til å finne flotte plagg, både brukte og nye, sier Lunnan.

På skattejakt: Innkjøpssjef Monica Mathiassen hos Livid kaller det skattejakt når hun er på vintagelager i Manchester eller Paris for å plukke vintageklær til butikken i Trondheim. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth
Vintageflanell. Foto: Livid
- Gamle, brukte klær fra Ralph Lauren er etterspurt vintagemote, ifølge Monica Mathiassen hos Livid. Foto: Livid
De brukte klærne selges i en egen vintageavdeling hos Livid Jeans. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth