De siste åra har de norske cinematekene sørget for at et knippe små og mellomstore filmer som har blitt stående som høydepunkter i filmåret har fått kinovisning i Norge. I år er første film i den kategorien det tyske dramaet «Western» av Valeska Grisebach, som foruten søndagens visning får én ukentlig visning ut måneden.

Filmen, som tidligere i år vant hovedprisen under Tromsø Internasjonale Filmfestival, skildrer en gruppe mannlige, tyske anleggsarbeidere på arbeid i en landsby i Bulgaria. Tittelen på filmen henspiller på amerikansk sjangerfilm, men dette er noe ganske annet, selv om det er mulig å ane noen forbindelseslinjer.

Valeska Grisebach utforsker tonen og kommunikasjonen mellom mannlige arbeidere og deres møter med den kvinnelige lokalbefolkningen til lydhørt og finstemt hverdagslig drama med utsøkt blikk for stemning og situasjonsdrama mellom mennesker.

Litt som i hennes forrige film, «Sensuht» (2006) om en brannmann i følelsenes vold, viser Grisebach seg som en mester i å skildre typer og situasjoner som sjelden vises i forgrunnen i film. Hovedrolleinnehaver Meinhard Neumann er fabelaktig i sin første filmrolle, og spiller ut en røff sensualitet som er med på å gjøre «Western» til en perle av en film.

Filmen har noen elementer som opplagt kan gi assosiasjoner til westernfilm, som fåmælte menn, røff tone, en hest og strid om vann. Snarere en mytologisk virkelighetsflukt er filmen et realistisk, men likevel lett poetisk drama om Europa fra europeisk arbeidsliv i dag, og sånn sett kanskje mest av alt en «østern».

I en tid hvor det snakkes mye og ofte om ubalanse i kjønn i filmbransjen, er det viktig å løfte fram de beste filmskaperne som også er kvinner. Jeg så Valeska Grisebachs «Western» i sideprogrammet Un Certain Regard i Cannes i fjor. Jeg tror ikke jeg så noen filmer på festivalen som jeg mener var bedre.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av «Lady Bird»