Nå er Youtube Premium lansert i Norge, den siste omdreiningen i en stadig tøffere kamp om TV-seerne. Liker du å følge med på mange TV-serier, kan hobbyen bli dyrere og dyrere.

Gigantene kaster seg inn i kampen. Amazon satser store penger på TV-strømming og sikret seg nylig rettighetene til å strømme Premier League i Storbritannia. Netflix bruker flere milliarder i året på egne serier. Disney har planer om en egen strømmetjeneste, og det ryktes at Apple vil satse på det samme.

Familien til Karen Michelle Olsen Isaksen er ikke blant de ivrigste TV-titterne. Likevel bruker de nesten 10.000 kroner i året på TV. – Men vi kommer ikke til å si opp abonnementet bare fordi det er dyrere enn jeg hadde tenkt over. Det er blitt et nødvendig gode, sier Isaksen. Foto: Ingar Storfjell/AFTENPOSTEN

Slik skiller tilbudet seg fra musikk, der det ikke er like hard satsing på eksklusivt innhold. Når tilbudet deles opp og hvert abonnement koster rundt 100 kroner i måneden, er det lite som skal til før regningen passerer 20.000 kroner i året for en husholdning.

Les også: Forbrukertilsynet: Ulovlige vilkår hos flere strømme- og telekomselskaper

Mandag ble Youtubes egen strømmetjeneste lansert i Norge: Youtube Premium satser på både musikk og TV.

Et moderat forbruk: 9666 kroner

Mye på kort tid

Fredag ettermiddag er som vanlig fullstappet for Karen Michelle Olsen Isaksen (38) på Oppegård. Mannen Sven-Erik og datteren Michelle (5) er bortreist, mens sønnen Casper (7) skal få i seg middag før fotballtrening.

Les også: YouTube lanserer strømmetjeneste

Når det er mye som skal rekkes på kort tid, kan den beste barnevakten havne på bordet: en Ipad som spiller Pokémon fra Netflix.

– Det er ikke et problem å få dem til å se på Ipaden, men det kan ta tid å få dem bort fra skjermen igjen, sier Isaksen.

Familien har et moderat forbruk: En grunnpakke for TV-kanaler og et Netflix-abonnement. I tillegg betaler de NRK-lisens.

Grunnpakken fra Altibox (kun TV) koster 449 kroner i måneden. Netflix-abonnement koster 109 kroner i måneden. NRK-lisensen er på 2970 kroner i året. Til sammen betaler familien Isaksen 9666 kroner i året for å se på TV.

Mange legger til Premier League-pakken til TV 2 Sumo og sportspakken fra Viaplay, som viser Champions League. Da øker TV-regningen til 18.042 kroner i året.

For en familie som følger med på mange serier, og abonnerer på Netflix, TV 2 Sumo, HBO Nordic, Viaplay og ferske Youtube Premium, blir summen 15.786 kroner i året.

Og vi betaler med glede. Tall fra analyseselskapet Mediavision viser at 45 prosent av nordmenn betaler for en strømmetjeneste. Over halvparten av disse abonnerer på flere.

For ti år siden lå NRK-lisensen på 2202 kroner. På samme tid kostet Norgespakken fra Canal Digital 1798 kroner det første året, ifølge en oversikt hos Tek.no. Justert for prisstigning var totalregningen for TV-titting i 2008 dermed 4794 kroner.

– Det er blitt et nødvendig gode

– Det er jo nok, sier Isaksen etter å ha gjort TV-regnestykket selv.

At det koster familien nærmere 10.000 kroner i året å se TV, selv med et moderat forbruk, hadde hun ikke tenkt over.

– Men vi kommer ikke til å si opp abonnementet bare fordi det er dyrere enn jeg hadde tenkt over. Det er blitt et nødvendig gode.

Barna ser på Netflix eller NRK Super. Foreldrene har noen intense serieperioder, men som oftest ser mor korte snutter av serier når hun har tid. I perioder abonnerer familien på en ekstra tjeneste i noen måneder.

38 prosent bruker Youtube daglig

Tall fra Kantar Media i fjor viser at 52 prosent av befolkningen bruker strømmetjenester daglig. I aldersgruppen 12–19 år er tallet 86 prosent.

Blant strømmetjenestene vi abonnerer på, er Netflix kongen på haugen. 43 prosent av befolkningen bruker Netflix ukentlig. I fjor gikk de også forbi NRK Nett-TV.

Men aller mest brukt er Youtube. Ifølge Kantar Media bruker 38 prosent av oss tjenesten hver dag. Når de nå kommer med et betalingsløsning, satser også de på eksklusivt innhold.

– Vi vil komme med et bredt tilbud, også fra brukerne selv. I tillegg kommer sportsnyheter, underholdning og helt egne serier. Vi konkurrerer alle om det samme – seernes tid og oppmerksomhet, sier Googles sjef for musikklisenser, Christophe Muller.

Å satse på eksklusivt innhold, er felles for alle de store.

– Vi ser at det fungerer. Lokalt innhold av høy kvalitet garanterer gode seertall, sier pressesjef Fredrik Olimb i Viaplay.

– Å se på TV er helt klart blitt dyrere

– Det å se på TV er helt klart blitt dyrere, sier Salve Jortveit, seniorkonsulent i Kantar Media. Han har studert nordmenns TV-vaner gjennom flere år. og ser noen klare trender.

Selv om mange snakker om å si opp abonnementet sitt på TV-pakker og bare bruke strømmetjenester, ser brorparten av befolkningen fortsatt på lineær TV.

44 prosent av befolkningen ser på «vanlig» TV mellom klokken 21 og 2, mens 16 prosent bruker strømmetjenester, ifølge undersøkelsen gjennomført av Kantar Media i fjor.

Strømmetjenestene kommer ofte i tillegg. Halvparten av dem som strømmer, bruker tjenester som koster penger.

Det kan bli enda dyrere

Karen Michelle Olsen Isaksens familie er ikke de ivrigste TV-titterne. De greier seg med det de har i dag.

– Jeg har ikke lyst til å bruke veldig mye mer enn det vi allerede gjør. Jeg har egentlig ikke tenkt over hvor dyrt det er, sier Isaksen.

Dersom TV-markedet blir enda mer delt opp i fremtiden, og det blir enda dyrere å se på TV, tror Isaksen at den kritiske sansen må frem.

– Enten blir du hektet og bruker mye penger i blinde, eller så blir man mer bevisst på hva man egentlig vil se. Da bruker man kanskje mindre, sier Isaksen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.