- Vi trengte et stort areal for å ha et sted vi kunne tilpasse kulisser og kostymer, i tillegg til lokaler å ha prøver på store produksjoner, sier Nina Steen, kommunikasjonssjef i Trondheim Symfoniorkester og Opera.
De var lenge på utkikk etter et lokale med plass til verksted, systue og øvingshall i forbindelse med oppsetningen av Otello. Valget falt omsider på Ladebekken 15, et bygg som både har vært metallstøperi og lakkeringsverksted for biler.
- Ved å innta «huset med det rare i», gir det oss nok av rom og tumleplass. Det er for eksempel over 60 personer bare i koret, og når alle skal øve og prøve klær samtidig, er det greit å ha det på en samlet plass, sier Steen.
Verdens første opera spilles i Trondheim
Omfattende øvinger
Øvingshallen er innredet med trevegger for å speile størrelsen de har å boltre seg på i Olavshallen. Veggene er satt opp etter nøyaktige mål, slik at dansere, solister og kor skal vite presis hvor de skal gå og stå når de synger.
De tok i bruk lokalene for å holde prøver først for noen uker siden, og har siden den gang brukt utallige timer her.
- Det er omfattende prøver hele tiden her både på dagen og kvelden, i tillegg til helger, forteller Steen.
Det kommer til å bli noe av det kraftigste et symfoniorkester kan gjøre
Viktig å være stille
Marita Sølberg fra Levanger har rollen Desdemona i Otello. Sammen med assisterende regissør Ian Rutherford, repetitør Atmasukha Ananda og Siv Oda Hagerupsen i rollen som Emilia, øves det i den gamle verkstedhallen. Det er viktig å være stille, ingenting må forstyrre verken solister eller regissør.
- De holder på med operaprøver, og forstyrrelser utenfra kan føre til at de lett mister tråden, forklarer Steen.
- Mange brikker skal falle på plass
Med premieredato like rundt hjørnet, er den største utfordringen logistikk. Det er mye å holde styr på med solister, kor, Trondheim Symfoniorkester og alle de andre som arbeider bak med produksjonen.
- Vi er et stort apparat. Det vil alltid være utfordringer fordi det er mange brikker som skal falle på plass. Det er mye som skal lages og fikses, i tillegg til selve kunsten og sangen, sier Steen.
LES OGSÅ: Opera midt i steinhuggerverkstedet
Et maratonløp
Forestillingen har premiere lørdag 11. mars, og spilles også 13., 15., og 17. mars.
- Det er virkelig et maratonløp dette her. Det er mye som skal på plass, det er mange øvinger, og de skal sette seg inn i rollen. Forestillingen i seg selv varer i tre timer, og det blir en slags idrettsprestasjon vil jeg tro.
- Må folk kunne noe om Otello fra før for å se stykket?
- Jeg tror at det alltid er en fordel at man har satt seg litt inn i operaen, og at man dermed har noen knagger å henge historien på. Men du trenger ikke være operakjenner for å dra hit. Man kan komme som man er, og la seg rive med i den sterke musikken, sier hun.