Fredag er blitt albumslipp-dagen, over hele verden gis all musikk nå ut ved ukeslutt.

Hver fredag kommer vi derfor til å anbefale fem av ukas albumslipp og fortelle hvorfor vi mener du bør gi akkurat disse en ekstra runde.

Hør alle fem i en egen spilleliste: Spotify / Tidal / Apple Music

1. Julia Holter - «Have You in My Wilderness»

Om du bare skal høre ett album i helga, bør det være Julia Holters fantastiske fjerdealbum. Los Angeles-artisten kommer til å få et gjennombrudd med denne plata, som for min del er en klokkeren kandidat til å ende opp som årets album. Holters musikalske historie er preget av eksperimenter og konsepter, hun er mer enn én gang sammenlignet med eksentrikeren Laurie Anderson. Men her foretar hun karrierens største stilbrudd - aldri har hun vært mer varm, mer tilgjengelig, i melodier pakket inn i et mykt 70-tallsaktig lydbilde. Men FOR noen melodier! For noen finurlig oppbygde låter! For et kunststykke å lage sanger som er nøyaktig like rare og overraskende som de er tydelige og vakre, som holder fasongen uansett hvor fritt de flyter! Barokk popmusikk blir ikke bedre. Denne kommer til å leve lenge i spilleren – og enda lengre i hodet.

2. Bror Forsgren - «Narcissus»

Jeg anmeldte solodebuten til den tidligere Lionheart Brothers-frontmannen tidligere i uka, og ble mektig imponert over Forsgrens kraftanstrengelse. Formidable forbilder som Beach Boys og Scott Walker, store eksistensielle spørsmål, store arrangementer. Men Forsgren lander på føttene, «Narcissus» er blitt et overflødighetshorn av et popalbum som svært langt på vei innfrir de nesten dumdristige ambisjonene det har på egne vegne, og er blitt et eksempel på hvor inderlig flott det er med musikk der noe faktisk står på spill.

3. Chvrches - «Every Open Eye»

Etter all denne dyptpløyende musikken fra Holter og Forsgren, trenger jeg noe lettfordøyelig og sprettent. Det andre albumet fra Glasgow-trioen Chvrches inneholder en ny dose kjølig, men herlig upretensiøs elektropop. Glossy, skamløst og fengende, men også med det nødvendige snevet av melankoli som gjør seg ekstra godt i denne typen musikk. Foreløpig virker den kanskje hakket mindre interessant enn debuten «The Bones of What You Believe», men Lauren Mayberry og hennes to bakmenn har bedre øre for et stort, berusende refreng enn de fleste av klassekameratene sine.

4. Dungen - «Allas sak»

Jeg har hatt et av-på-forhold til svenske Dungen. Gustav Ejstes og hans glade bande psykedelikere (blant dem Motorpsycho-kollaboratør Reine Fiske) har gjennom snart 15 år forsynt oss med inspirert musikk i spennet mellom skogen og kosmos, mellom mose og stjernestøv. I perioder har jeg fått nok av fløytetriller, lurvete rørforsterkerlyd og slakke trommeskinn, selv om det sjelden har vært selve musikkens feil. For Dungen leverer alltid godt, og på «Allas sak» (faktisk deres første på fem år) er de nær sitt aller beste. Bandet har modnet og er blitt noe mer tilbakeholdne, uten det samme behovet for ville freakouts, men først og fremst er «Allas sak» en påminnelse om hvor gode de alltid har vært. Fint å ha dem tilbake, altså.

5. Kurt Vile - «B'lieve I'm Going Down»

Alles favorittslacker er tilbake, denne gangen også med banjo som bidrar til å gjøre dette til hans mest folky album til nå. Fortsatt domineres sangene likevel av kjente størrelser, som den sløve vokalen, som den alt annet enn sløve gitarplukkingen, som evnen til å lage sanger som alltid har mer ved seg enn det kan virke som ved første møte. Ta deg for eksempel tid til å lytte til «That's Life, Tho (Almost Hate to Say)», noe av det mest resignerte og triste jeg kan huske å ha hørt i sangform på lenge.

Også ute denne uka (utvalg):

New Order - «Music Complete»

Fetty Wap - «Fetty Wap»

Drake & Future - «What a Time to Be Alive»

Luke Elliott - «Dressed For the Occasion»

Disclosure - «Caracal»

Youth Lagoon - «Savage Hills Ballroom»

Vurdert av VEGARD ENLID

Julia Holter - «Have You in My Wilderness»
Bror Forsgren - «Narcissus»
Chvrches - «Every Open Eye»
Dungen - «Allas sak»
Kurt Vile - «B'lieve I'm Going Down»