Konsert Trondheim Jazzfestival Clarion Hotel & Congress JARLE BERNHOFT Søndag kveld

Det er noen uker siden de første popartister sto på scenen på clarionhotellets konsertsal. Men dette var selve ilddåpen, den første hele konserten for utsolgt sal - med en av landets dyktigste og mest populære artister. Jarle Bernhoft er ute på den turneen han sikkert har drømt om siden han startet som soloartist for snart fem år siden, men ikke har hatt økonomi og pondus til før nå: Stor produksjon med fullt 12-mannsorkester. Det er som enmannsband han har bygget opp sin enorme popularitet, nå skulle publikum få oppleve ham i fullformat.

Både scene, sal, artist og band besto prøven søndag kveld.

Konserten startet med den faste åpningslåten «Control» og Bernhoft fremførte tre låter uten noe snikksnakk imellom. Det var uvant, spesielt i Trondheim, å få «Streetlights» uten det tidligere obligatoriske innledningsforedraget.

Men det var en fin og smart innledning. Her viste Jarle Bernhoft at denne kvelden var musikken den udiskutable hovedsaken, bunnsolid og lekent utført. Det rytmisk fundament sto trommeslager Torstein Lofthus og bassist Audun Erlien for, ellers var scenen befolket av toppfolk fra norsk rock og jazz som gitarist Hedvig Thomassen, David Wallumrød på keyboard og multiinstrumentalist Line Horntveth.

Bernhoft selv briljerte som han pleier både vokalt og på gitar og fløyte - men i denne settingen ser vi ikke ekstremtalentet hans like tydelig som når han er alene. Han viser fortsatt at han er på høyde med det aller beste fra utlandet. Litt mer anonym enn når han er alene, men også søndag kveld glødet han av hjerte og humør på scenen, fortsatt er han hudløst troverdig på de beste låtene, som nedtonede«Stay With Me».

Låtmaterialet pleier alltid å nevnes som ankepunkt, og kveldens jazz-soul-drakt gjorde ikke hans mer anonyme låter mer distinkte. Lekne detaljer som musikalske sitater fra funkmester Sly Stone løftet en konsert som var preget av musikalsk seriøsitet og kanskje litt mindre ablegøyer enn noen blant publikum ønsket seg. Men stemningen var oppløftet, lun og god.

Kongressalen på Clarion er teppebelagt, noe som ikke er noen positiv miljøfaktor på en konsert, og potensielt kan sluke mye lyd. Men lyden var veldig bra, og det visuelle scenebildet var flott, med scenen kranser av to storskjermer, med en ekstra skjerm ute i vrimlearealet.

Noen nevnte at scenen godt kunne vært noen centimeter høyere, og det tiltredes. Noen mumlet noe om øl-, toalett- og garderobekøer, og det kan også være et poeng. Men alt i alt kom byens nye konsertsal godt fra debuten, på en kveld der vi fikk oppleve at Jarle Bernhoft fungerer helt fint uten loop-triksene sine.

Jarle uten tryllekunster: For første gang på lenge spilte Jarle Bernhoft med band i Trondheim. Musikken og samspillet sto i fokus på en god, men litt veloppdragen konsert. Foto: TERJE VISNES