Fredrik Hagen (17) startet YouTube-kanalen sin for to år siden. Han ønsket å kombinere sine to lidenskaper, videospill og video.

Fredrik legger hovedsakelig ut gaming-videoer. Han sier at statistikken viser at det er flest mellom 8–13 år han treffer best, noe Hagen tror har med at de yngre ønsker å kontrollere selv når og hvor de vil se.

- På YouTube velger man selv når man vil se underholdningen. Du slipper å vente, sånn som når du ser TV. Jeg har en lillebror som liker å spille Fifa. Hvis han vil ha tips eller triks er det jo bare å gå på YouTube, der finner du alt, sier 17-åringen.

- Det jeg brenner for

Hagen har selv opplevd en stor økning i abonnenter. Da han startet var ikke de største Youtuberne i Norge spesielt store. Nå har det blitt en økning både i abonnenter og hva som legges ut, mener han. Han merker at det ikke er så mange på hans alder enda som driver med YouTube i Norge, men spår at det blir enda større.

- I Sverige, for eksempel, har det blitt kjempepopulært. Jeg merker at det har begynt å koke her i landet, og er sikker på at det kommer til å bli veldig, veldig stort. Da jeg startet var ikke de største Youtuberne så store. På to år har det eksplodert.

17-åringen legger ut én video hver dag. Han bruker alt fra to til seks timer på dette hver dag, har brukt lang tid på å lære seg ferdigheter på redigering og filming.

- Dette er noe jeg brenner for, det er lidenskapen min. Jeg liker å underholde andre, og får stort sett bare gode tilbakemeldinger og kommentarer, sier han.

Hagen forteller at han daglig legger ut videoer på kanalen sin. Foto: Richard Sagen

- Vil leve av YouTube

Hagen sier at det viktigste er å komme seg ut for å få ideer. Sitter han inne hele dagen føler han seg fort innesperret og det blir vanskelig å få gode ideer til videoer. For han er det viktig å lage videoer som leserne vil se.

- Jeg må selvfølgelig også like det selv, og være komfortabel med det jeg lager. Jeg prøver bare å legge hardt og godt arbeid i det jeg gjør, sier han.

Han merker at flere annonsører kommer til YouTube for å markedsføre seg. Selv ble han kontaktet av McDonalds da de ønsket promotering. I tillegg tjener han på annonser på kanalen sin.

- Det som er viktig er at det passer inn på kanalen min og det jeg driver med, sier han.

Ungdom om Snapchats nye funksjon: - Skummelt å være så tilgjengelig

Hagen tjener penger, og det meste av inntektene kommer fra annonser. Han sier det ville vært mulig å leve av kanalen, men at det foreløpig ikke er snakk om store beløp.

- Ønsker du å leve av dette?

- Ja, det gjør jeg. Hvis det blir så stort nok. Det er dette jeg ønsker å gjøre, for jeg elsker det, sier han.