Det er Heidi's Bier Bar som skal inn i de gamle lokalene til Brukbar Blæst på Solsiden, en etablering som har vakt røre i rockemiljøet.

- Vi har merket oss diskusjonen i Trondheim og skjønner at folk er skuffet for at et bra sted er borte. Men vi håper samtidig at de skjønner at vi ikke har noe skyld i at det har forsvunnet, sier Morten Malmo da han tar imot oss på Heidi's Bier Bar ved Oslo rådhus. Malmo er markedssjef i Rekom Norge AS, som blant annet driver Heidi-barene.

- Jeg håper folk tar godt imot oss, at de vil sjekke oss opp når vi kommer, sier hans danske kollega Frederik Mygind, Rekom Norges driftsdirektør.

Romantisk alpeliv

Det er tidlig på kvelden, men mange gjester på vei inn til Heidis. Stedet virker stort ved første møte, med flere separate rom i to etasjer, alle med mye gammel treverk på veggene, litt ala Egon, men her i tillegg er veggene påmalt store motiver fra romantisk alpeliv. Trappen opp til andre etasje er heldekket av langrenns- og alpinski. I andre etasje er musikknivået adskillig høyere, gjenkjennelige internasjonale pophits drønner ut av anlegget.

- Lokalene i Trondheim er mye større, forklarer Malmo. Innredningen og inndelingen vil være den samme. Lav musikk utendørs, musikk en kan prate over i første etasje, danse- og allsangstemning i andre etasje.

Fullt hver kveld

Heidi er basert på tysk ompa- og afterski-kultur, og er et dansk konsept som åpnet sin første bar i Oslo for et år siden. Om noen uker åpner de en filial i Drammen og på nyåret er det altså Trondheim sin tur.

I Oslo har det gått over all forventning, bord er gjerne bestilt flere uker i forveien, og du være der i titiden for å føle deg sikker på at det er plass.

Folk er blide, drikker gjerne øl fra fire liters tappetårn som plasseres på bordene med påtent stjerneskudd av serveringspersonale i tyske folkedrakter, som også bringer ut rekker av shots med Jägermeister servert på treski-kopier med hull til snapsglassene.

Allsang og dans på bordene

Allsangen går helhjertet gjennom «Mama Mia» og «Forelska i lærer'n» – men også The Proclaimers' «500 Miles» og Manfred Manns «Doo Wah Diddy Diddy».

Frederik kommer innom bordet vårt og hvisker at om fem minutter er kveldens første «Heidis dans». Vi skjønner hvorfor dette er et populært rituale. Da kommer den tyske tradisjonsmusikken, mens serveringsjentene marsjerer ut på dansegulvet og opp på bordene. Det skjer noe i lokalet, sekunder etter virker det som alle danser på bordene. Heidis dans er denne kveldens «gamechanger». En time før midnatt føles det naturlig å forlate lokalet for noen som er 30 år over, og en promille eller to under, kveldens gjennomsnitt. Men hyggelig er det fortsatt. Folk er energiske og blide.

Stort svinn av glass

Alle glass og seidler er av hardplast og har Heidi-logo. Heidis i Oslo har to og en halv ganger mer svinn på glassene enn i stedene i Danmark, og Morten og Frederik virker nesten litt stolte over det.

- Det er jo en anerkjennelse i det at gjestene ønsker våre glass, men svinn gir tap, så det er jo ikke bra, sier Frederik.

Solsiden i Trondheim blir den første avdelingen i Norge som skal ha lunsj-åpent og servere mat.

- Konseptet er ikke hundre prosent klart ennå. Men det blir nok type håndmat, mer enn fine dining. Det skal være i vår ånd, forsikrer Frederik Mygind.

Heidi's er topp: Mats Øvrevoll (foran til venstre), Sean Alvin Bennett Ryel (foran til høyre) og Anders Strand (bak Sean) deler et øltårn med resten av elektrikerfirmaet som har valgt å legge fredagspilsen til Heidi's. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
En skitupp Jäger? På Heidi's tar de afterski-kulturen på alvor. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Gjenkjenbart interiør: Alle Heidi- barene har innredning inspirert av tysk alpe-kultur. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Urban afterski-kultur: Morten Malmo (til venstre) og Frederik Mygind er henholdsvis markedsjef og driftsdirektør i Rekom Norge A/S - som blant annet driver Heidi's Bier Bar. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Serveringen ruller avgårde i jevnt tempo. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen