– I en digital verden som vi er i nå, skal det ikke skal være forskjell på å drive musikknæring fra Trondheim eller Oslo. Trondheim er inne i en kjempeflyt nå. Det er nye suksesshistorier å fortelle om hver dag, sier Are Bergerud i Tempo, som er et kompetansesenter for musikkmiljøet i Midt-Norge.

Bergerud nevner festivalen Trondheim Calling og låtskriversamlingen Song Expo som eksempler på vellykkede prosjekter som når ut både nasjonalt og internasjonalt.

500 kvadratmeter

Sammen med Eirik Søreide fra Polar Artist og Oda Sofie Aaring, som jobber i både Tempo og Polar Artist, viser han vei inn i lokalene i femteetasje i Havnelageret på Brattøra. Taubåtkompaniets gamle kontorlokaler på 500 kvadratmeter er i ferd med å bli Trondheims nye næringshage for musikkbransjen.

– Trondheim har et sterkt musikkmiljø, og dessuten en viktig utdanningsinstitusjon i musikkutdanningene ved NTNU. Samlokalisering kan styrke bransjen i Trøndelag, mener trioen.

Utsikt til hurtigruta: Are Bergerud, Eirik Søreide og Oda Sofie Aaring på det nye kontoret til Polar Artist. Dette var kontoret til skisreder Ole T. Bjørnevik tidligere.

Gratis kontorplass

I underetasjen ligger allerede Øra studio og Dora3, mens Åge Aleksandersen har arbeidsrom oppe i kontrolltårnet i samme bygg.

Polar Artist, Tempo, Trondheim Calling, Bjuda På, Juba Juba, Avon Lyd, Dbcontrol og PA-firmaet Bright er allerede på plass. De leier kontorplasser av bransjefellesskapet Samlokalisering Musikkbyen Trondheim, til vanlige betingelser. Men i tillegg har Trondheim kommune gått inn med midler for å gi aktører i oppstartsfasen gratis kontorplass i tre måneder, en såkalt «co-working space».

– Ideen er «stjålet» fra Digs og Work Work og er begrenset til nyoppstartede aktører. Vi tilbyr gratis leie i en oppstartsfase, i et miljø som har opparbeidet en del kompetanse. Dette er et unikt prosjekt, sier Bergerud.

Han mener uttrykk som innovasjon, start ups og samlokalisering er lite brukt i dagens kulturfelt.

– Men denne typen uttrykk, og tankene bak, må inn i en musikkbransje i vekst. Målet er at Musikkbyen Trondheim og samlokalisering på havna skal bli en spydspiss for nytenkning. Her skal vi jobbe videre mot å gjøre Trondheim til en enda viktigere musikkby, både på hjemmebane og på eksportmarkedet, sier Bergerud.

– Tenk hvor gode synergier en kan få her, for eksempel for en 20-åring som vil starte plateselskap og får kontorplass her, sammen med noen av de ledende musikkaktørene i Norge, sier Søreide.

Turneingredienser: Bilhjul og promoplakater er sentrale ingredienser for turnerende band i Norge.

Har fått profesjonell bransje

Han driver bookingbyrået Polar Artist, som jobber med artister som blant andre Highasakite, Pom Poko, Spidergawd, Ida Jenshus og Broen. I fjor omsatte selskapet for over 20 millioner kroner.

– Livemarkedet er i vekst, fastslår Søreide.

Han har jobbet i bookingbransjen 15 år, hele tiden fra Trondheim.

– Da vi startet var det ingen profesjonell bransje i Trondheim. Alt var basert i Oslo. Slik er det ikke lenger. Nå har vi en sterk musikknæring i byen og man snakker mer sammen, på tvers av de ulike miljøene. Det er fint å være med på å stimulere til enda mer aktivitet her, sier Søreide, og legger til at det fortsatt er noen ledige plasser i kontorfellesskapet.

Foreløpig har de leid halve femteetasjen i bygget, og skal bruke sommeren til å sette lokalene i stand. Planen er å ha offisiell åpning i september.

- En kraftsamling av aktører

Thomas Ryjord har lang fartstid i musikkbransjen og var med på å etablerte musikkfestivalen og konferansen Trondheim Calling i 2011. Der er han fortsatt festivalsjef, i tillegg til at han har startet firmaet Bjuda på som driver med ulike konsulenttjenester innen kultur, opplevelsesnæring og markedsføring. For noen uker siden arrangerte de første utgave av Stokkøya Festival. Ryjord er en av aktørene som nå får kontorplass i Havnelageret.

– Hva betyr dette kontorfelleskapet og arenaen for unge oppstartsbedrifter for Trondheim?

– Musikkbyen Trondheim er et veldig viktig prosjekt. Det skal bygge videre på den positive utviklingen vi har sett innen trøndersk musikknæring, som mange har jobbet hardt for på hver sin kant. Her får vi både en kraftsamling av aktører innen næringskjeden, samtidig som at vi skal gjøre det enklere for unge aktører å starte opp nye selskap innen musikknæringen. Her får de et miljø de kan utvikle seg i.

– Kan du karakterisere veksten i musikknæringa som har vært de siste årene, spesielt med tanke på Trondheim og Trøndelag?

– Trønderske artister og selskap jobber mer internasjonalt allerede fra en tidlig fase i karrieren. Amanda Tenfjord signerte for eksempel nylig for britiske United Talent. Dessuten har vi sett en voldsom profesjonalisering og kompetanseheving innen arrangør- og produksjonsfeltet de siste årene. Da Trondheim Rocks ble arrangert tidligere i sommer, var det nesten bare lokal kompetanse i bruk på arenaen.

– Om man er ung, hva bør man satse på i musikkbransjen?

– Skal du satse som gründer, må du først og fremst finne noe man brenner for. Et stalltips må være at det er et stort vindu for å starte plateselskap og plateselskapstjenester i Trondheim, med det store antallet musikere og artister som utdannes her hvert år. Man trenger ikke nødvendigvis være på toppen av VG-lista for å skape seg en arbeidsplass med et plateselskap. Selskap som bergensbaserte Brilliance og oslobaserte Fysisk Format har blitt solide greier. Begge begynte med å gi ut kompisene sin musikk.

– Mange i bransjen trekker til Oslo. Hvorfor bør de fortsatt holde seg i Trondheim?

– I Trondheim er det kort vei til næringslivet og beslutningstagerne og en transparent musikknæring, hvor alle samarbeider. Det kan være lurt å stikke til Oslo noen år for å få seg arbeidserfaring og nettverk. Men det er mye mer albuerom for å starte opp ting i mindre byer som Trondheim.

– Mange nevner Trondheim Calling som en «game changer» for musikkbyen Trondheim. Hva er det viktigste festivalen har gjort for musikkmiljøet og bransjen her?

– Trondheim Calling var tidlig ute i regionen med å bruke kompetanse og tilgjengeligjøring av nettverk som virkemiddel for å hjelpe nye talenter frem. Festivalen flytter tyngdepunktet hos norsk musikkbransje til Trondheim for en helg i året. Gjennom årene har festivalen åpnet mange dører, både i form av samarbeid og hvordan bransjen utenfor byen ser på oss, sier Thomas Ryjord.