I 2001 var Stephen Soderberghs ransfilm «Ocean's Eleven» en stilig, leken og overfladisk oppdatering av en gammel, formelaktig krimkomedie med Frank Sinatra og Dean Martin fra 1960. De to oppfølgerne var hakket dårligere, mer overfladisk kjæling med George Clooneys kamerasjarm.

Når det først skulle lages en fjerde film i serien, er ikke ideen med en kvinnegjeng av forbrytere med spesialkompetanse dårlig. Det vises at gode skuespillere og store stjerner som Cate Blanchett, Anne Hathaway og Sandra Bullock gjerne vil ta glossy, smart-slemme roller i krimkomedie langt ut.

Dessverre blir det fort noe veldig anstrengt og selvbevisst over film og typegalleri. Diamantkupp på motegalla gir mulighet for lekker krimlek rundt rød løper. Derfor er det skuffende at manus, regi og typetegning relativt ofte står i veien for ensemblespillet. Det reduserer filmen til en ujevn rekke soloprestasjoner, hvor handlingen for ofte serveres med teskje.

Litt som fjorårets «Mord på Orientekspressen» av og med Kenneth Branagh, blir «Ocean's 8» en stjernespekket underholdningsfilm som minner mer om råmateriale for en innbydende trailer enn en godt gjennomført film.

Som overfladisk, lett underholdning med stjerner som tar seg mer ut enn de spiller, er ikke «Ocean's 8» mye dårligere enn 12-ern og 13-ern, selv om den mangler filmfryden som gjerne preger en Soderbergh-film. Artistene Rihanna og Nora Lum fungerer bedre som ensemblespillere enn de største skuespillernavnene, med unntak av Anne Hathaway. Som også her viser at hun har flere dimensjoner å spille på, som lettlurt fotomodell. I en film som prøver å være stilig og leken, uten helt å få det til.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også «Star Wars-fansens stygge kamp mot kvinner»