- Enten det gjelder booking, management, plateselskap, produsenter, lyd- og lysteknikere – det er stort sett menn jeg møter på min vei, sier Ine Hoem.

I helga headliner hun den tredje utgaven av Feminalen, en festival som nettopp ønsker å synliggjøre kvinnelige rollemodeller i musikkbransjen.

- Det er litt synd, men dessverre så trenger vi en slik festival. Alle mennene jeg jobber med er kjempeflinke, men det er forfriskende de gangene jeg møter kvinner i de posisjonene, sier Hoem.

Selv har hun kommet så langt at hun kan velge hvem hun jobber med. Det betyr ikke at hun tar med kvinner i bandet utelukkende av hensyn til kjønn.

- Jeg ser selvfølgelig etter musikalsk tyngde og de stemmene som jeg trenger. Men det er viktig å vise frem de som finnes, slik at de kan være forbilder for andre. Dette gjelder særlig for de rollene som ligger i management og booking. Heldigvis finnes det etter hvert flere, selv om det ennå er altfor få, sier hun.

- Det løfter kunsten

Da Hoem nylig spilte inn en musikkvideo, jobbet hun med en kvinnelig regissør som hun opplevde hadde et helt annet visuelt blikk og fokus enn hva hun tidligere har opplevd.

- Det løfter kunsten til et nytt nivå. Kjønn handler om bredde, om å ha ulike innfallsvinkler, ulik bakgrunn. Kompetanse er noe man kan tilegne seg. Det er viktig at folk får sjansen.

- Dere i media har også litt å gå på. Jeg er blitt sammenlignet med Susanne Sundfør siden jeg begynte å skrive musikk. Det skjer noe når man omtaler kvinnelige artister, det er som om vi er helt like. Så lenge vi fortsatt omtaler band som «jenteband», er vi ikke i mål.

Selv om hun egentlig kommer fra Oslo, og bor der i dag, var det i Trondheim Ine Hoem først blomstret musikalsk. Først som student ved jazzlinja på NTNU, senere med bandet Pelbo sammen med Kristoffer Lo og Trond Bersu fra Highasakite.

I fjor debuterte hun som soloartist med det kritikerroste albumet «Angerville». Singelen «This Year» ble mye spilt på radio, og ble brukt i den amerikanske tv-serien «Degrassi».

Ine Hoem skulle lage en temaplate om sinne, men så ble det en plate om noe helt annet...

LES ANMELDELSEN: Debuterer i trygge rammer

Nytt album i februar

Nå har hun spilt inn en ny plate, «Moonbird», som utgis 10. februar 2017. Singelen med samme navn er allerede utgitt. Konserten på Feminalen blir første gang hun spiller det nye materialet live for et større publikum.

- Det er blitt en litt mørkere og mer elektronisk plate. Jeg har jobbet med produsent Tobias Fröberg og musikerne Lars Skoglund (Lykke Li) og Robert Elovsson (Robyn) og har både fått ny input samt blitt utfordret på låtstrukturer. Det har vært spennende og gøy, sier hun.

Tekstene handler om å sette seg store mål og ha høye ambisjoner. Hun berører spørsmål om identitet, hvem man er, og hvem man vil være i en verden som stadig krever mer av hver enkelt.

- Det handler om å ville drømme stort, men å oppdage at man står i veien for seg selv. Tekstene er både frustrasjon- og eventyraktige. Livet føles noen ganger uforløst og tungt. Noen ganger sitter man bare og venter på at noe skal skje, men sannheten er at eventyret, livet, skjer jo akkurat nå.

Podkast med Margaret Berger

Andre artister som spiller på årets Feminale er Unnveig Aas, Siv Jakobsen, Pale Honey, Tü, Elsa & Emilie og Farida.

På dagtid lørdag blir det to paneldebatter. I «Hvor er produsenten?» vil blant andre Gøril Forbord (tidligere daglig leder Teknoport) og Siri Øyslebø Sørensen (forsker på kjønn og makt ved NTNU) diskutere hvorfor det finnes så få kvinnelige produsenter.

Mens i «Gudmødre i musikkbransjen» vil kvinner som har kommet seg frem i musikkbransjen fortelle om sine erfaringer. Musikksjef i NRK P13 Kristin Winsents, adm.dir. i Sony Lena Midtveit og daglig leder i Musikkutstyrsordningen Rhiannon Edwards er blant debattantene.

- Alle vi har booket er aktuelle med nytt materiale, og er artister vi kommer til å få se mye av fremover. Og så er det gøy at Guri Solberg skal intervjue Margaret Berger til sin podkast «Bra damer». Etter konsertene blir det klubb med Svani som produserer musikken sin selv, sier festivalsjef Ragni Nergård.

I fjor var Kari Harneshaug en av hovedattraksjonene på Feminalen. - Selvfølgelig er jeg feminist. Er vi ikke alle det?