De 38 000 billettene til konserten med Bruce Springsteen i Granåsen i 2016 ble revet bort i løpet av 23 minutter.

Robbie Williams-konserten ble utsolgt på én dag. Martin Garrix solgte 6000 billetter på fire minutter til konserten under UKA. Og Deep Purple-konserten i Trondheim spektrum i forrige uke ble utsolgt etter åtte minutter og 21 sekunder.

Trenger ikke være superfan

Trondheim er en middels stor by, og når det skjer store arrangement vil mange samles om dem, mener Aksel Tjora.

- Det er ikke alltid at artistene i seg selv har nyhetens interesse, men det er gjerne navn mange har et forhold til likevel. Og det er ikke så farlig om man ikke er superfan av artisten så lenge det ligger an til å bli en morsom fest, sier Tjora, som er professor i sosiologi ved NTNU.

foto
- Det er ikke så farlig om man ikke er superfan av artisten så lenge det ligger an til å bli en morsom fest, sier Aksel Tjora, sosiologiprofessor ved NTNU.

Hver festivaldeltaker legger igjen over 3000 kroner i byen, anslår rapport

Tjora har i en årrekke forsket på festivaler. Han tror strategien til konsertarrangørene med å skape store forventninger i lang tid før en artist lanseres, bidrar til at mange vil sikre seg billettene kjapt. Dette blir byfesten alle snakker om.

Gir felles opplevelser og felles minner

- Det blir en slags massesuggesjon, at her kommer alle til å være til stede. Ofte er det veletablerte folk som drar på konsert sammen med venner. Man vet at det kommer til å bli god stemning og da spiller det ingen rolle om det ikke er de hotteste artistene, sier Tjora.

Han tror noe av konsertsuksessen skyldes at Trondheim er akkurat stor nok til å håndtere store arrangement, og akkurat liten nok til at dette blir noe «alle» vil ha med seg. Det blir snakkisen alle vil identifisere seg med.

- Artistene som kommer hit er trygge valg. Det er solide navn man vet vil skape god stemning, og som gir en fellesskapsfølelse med felles minner for veldig mange. Det skal ikke store arbeidsplassen til før mange av kollegene skal på samme konsert, sier Tjora.

Vil ikke bli «høy og mørk»

Trondheim Concerts solgte hele 91 000 billetter i fjor, fordelt på seks konserter. I år er tallet 69 000 billetter og åtte konserter. Olavsfestdagene solgte 30 og 34 000 billetter på hver av de to siste festivalene, mens Pstereofestivalen har ligget på cirka 25 000 billetter hvert år.

Til sammen har Trondheim Concerts, Olavsfestdagene og Pstereo solgt om lag 275 000 billetter i 2016 og 2017.

Leste du denne? - Uten full kontroll over arenaen blir Robbie Williams den siste konserten i Granåsen

Stein Vanebo i Trondheim Concerts har stått for en rekke av de store konsertene i byen de siste årene. Han har respekt for tallene og er ydmyk med tanke på at det ikke er noen selvfølge.

- Vi skal ikke bli så høye og mørke at vi tror det alltid er sånn. Jeg har vært konsertarrangør i over 20 år og det har blitt mange klubbkonserter med 200 solgte billetter også. Men det har skjedd noe i Trondheim de siste årene, sier Vanebo og sikter til en rekke viktige markører for byen som har bidratt til gode opplevelser og fått Trondheim på kartet som konsertby.

foto
- Vi evaluerer hver eneste konsert og har en lang liste på hva vi kan forbedre, men vi har fått til konserter folk snakker om, Stein Vanebo i Trondheim Conserts.

Mye står på spill

- Mark Knopfler på Sverresborg folkemuseum var en slik markør. Det samme var Springsteen i Granåsen. Og konsertene på torvet i Trondheim under VM på ski i 1997. Og vi har mange dyktige konsertarrangører i byen som Pstereo-festivalen, Olavsfestdagene, Bluesfestivalen og Jazzfestivalen for å nevne noen. Vi snakker om positive totalopplevelser, sier Vanebo.

- Det er jo selve drømmen for en arrangør å selge ut en stor konsert på samme dag som billettene legges ut. Da kan vi sove godt, for det er jo mye penger som står på spill, sier han.

Utsolgte konserter fører også til daglige henvendelser fra skuffede folk som lurer på om det er flere billetter å oppdrive, eller om det blir ekstrakonserter.

- Men vi må jo bare bukke dypt og takke for tilliten når konserter selges ut nesten ett år i forveien, sier Vanebo.

God totalopplevelse

Det gode billettsalget kommer også til uttrykk i regnskapene. Trondheim Concerts hadde driftsinntekter på 70,5 millioner kroner i 2016, mer enn en dobling fra året før. Resultat før skatt var likevel på bare 1,4 millioner.

foto
Slik så Robbie William- konserten ut fra lufta.

Pstereo hadde driftsinntekter på 22 millioner i fjor, og et resultat før skatt på 2,7 millioner - nesten dobbelt så mye som året før. Olavsfestdagene hadde driftinntekter på 35 millioner, og et negativt resultat på 600 000 før skatt. Året før var resultatet før skatt på nesten 1,5 millioner.

Vanebo sier han er opptatt av profesjonalitet i alle ledd. I tillegg til musikken handler det om at det skal gå greit å komme seg til en konsert uten å bruke for lang tid. Drikkekøen og toalettkøen må ikke være for lang, og det må gå smidig for seg å komme seg hjem.

- For det dreier seg ikke om været. Regnet har vi slutta å tenke på. Damene har blitt flinkere til å unngå stiletthæler, og mennene har blitt bedre på å bruke regnjakke. Vi evaluerer hver eneste konsert og har en lang liste på hva vi kan forbedre, men vi har fått til konserter folk snakker om, sier Vanebo.