«NRK-programmet Innafor er blåøyd, uansvarlig og slår hardt tilbake mot sin egen hensikt», skriver Susannah Bush Eide i en kronikk i Aftenposten onsdag.

I «Innafor», NRKs nye dokumentarserie for unge, har programleder Emma Clare Gabrielsen gjennom fire episoder tatt for seg intimkirurgi, «gråsone-prostitusjon», smart-dop og utlevering av psykiske problemer.

Kronikkforfatter Eide har vært i kontakt med plastikkirurgen Halfdan Vier Simensen, som er intervjuet i «Innafor». Han kan fortelle om økt etterspørsel. Det samme kan nettstedet Sugardaters, som får bred omtale i episode 2.

I serien presenteres Sugardaters som et «Tinder for eldre menn som vil møte yngre damer og vice versa».

Doblet nettrafikken i Norge

Markedssjef Karin Agner i Sugardaters melder om 1600 nye medlemmer i Norge etter at episoden første gang ble vist 29. januar. Før programmet ble sendt, hadde de 3600 medlemmer. Ifølge Agner har Sugardaters doblet trafikken i Norge i samme tidsrom.

Av de 1600 nye medlemmene, er 710 damer som søker eldre menn. 560 er menn som søker yngre damer. 330 er unge menn og ti er eldre damer.

Susannah Bush Eide mener «Innafor» er blitt en «romantisk tragedie» som bedrar og villeder seeren på grunn av et manglende skråblikk. «Innafor» har også fått kritikk fra forfatter og blogger Linnéa Myhre i Morgenbladet.

NRK: Kan ikke la være å omtale dette

Prosjektleder Tove Austad i NRK skriver i en e-post til Aftenposten at de ikke er veldig overrasket over at serien har hatt en viss smitteeffekt.

- Vi mener likevel det er riktig å omtale viktige saker som allerede opptar folk. Denne dokumentaren viser at sugardating, og det å tjene penger på kropp og sex, ikke er så uskyldig som det kan virke. Sånn sett håper vi den kan være med på å opplyse og sette folk i stand til å ta gode valg for seg selv, skriver Austad.

Hun forsvarer at NRK lot programlederen undersøke fenomenet sugardating gjennom blant annet å lage sin egen profil på nettstedet.

- Når vi velger en slik journalistisk metode, er det viktig å vise frem hvordan vi har jobbet. Dermed blir det naturlig å vise frem at hun registrerer seg, får feedback og til slutt stenger profilen, skriver Austad.

Videre stiller hun spørsmål ved Eides påstand om at «Innafor» er blitt en «romantisk tragedie» som bedrar og villeder seeren.

- Viser hun til at programlederen har humor i fremstillingen sin? Eller at hun blir fascinert av fenomenene underveis? Vi mener at vi forteller dokumentarisk og sant – og at de fleste vil forstå gjennom historiens utvikling at noe som starter med uskyldig sugardating, lett kan utvikle seg til langt alvorligere ting, skriver Austad.

Dette er «sugardating»

Sjefen i det danske selskapet Sugardaters, Rikki T. Jørgensen, sier i «Innafor» at de er veldig opptatt av at nettstedet brukes til «sugardating», ikke til «gråsoneprostitusjon».

Overfor Aftenposten forklarer markedssjef Karin Agner at kjønnsrollene i et sugardating-forhold er definerte og gammeldags. En «sugardaddy» (mann som går ut med yngre dame) skal være en gentleman. En «sugarbabe» (dame som går ut med eldre mann) skal lytte og ta hånd om mannen.

- På Sugardaters er det ikke tillat å formidle tjenester, kjøpe eller selge noe mellom personer. Vi kontrollerer manuelt tekster og profilbilder på nettsiden for å se til at vi har «riktige» medlemmer, skriver Agner.

Selskapet kan ikke kontrollere hva deres medlemmer avtaler seg imellom utenfor nettstedet. Agner sier Sugardaters er korrekt fremstilt i NRK-programmet.

- NRK tok med sitater som var viktige for oss å få frem og som vi stiller oss bak. Vi er glad for at vi fikk muligheten til å si hva vi som datingside står for. Det var derimot synd at Sugardaters ble presentert i samme episode som de snakker om å selge bilder og om eskorte. Det kan misforstås og fremstille oss i feil lys, mener hun.