Like før påske fikk «The Huggingtons», eller «Familien Klemsnes» som den heter på norsk, 300 000 kroner i utviklingsstøtte fra investeringsfondet Filminvest.

Det var det trondheimsbaserte produksjonsselskapet Klipp og Lim som grønt lys for å utvikle tv-serien, som ligger an til å få et prosjektbudsjett på over 30 millioner kroner.

- Dette er en idé vi har utviklet selv, og som vi allerede har vært rundt og vist frem både i Canada og i Cannes og andre steder. Det er stor interesse for serien, det er flere som har lyst til å produsere den sammen med oss, sier Torstein Langeland, daglig leder i Klipp og Lim.

Den animerte serien handler om en vikingfamilie som bor i en vikinglandsby ved en norsk fjord. Mora i familien er en handlekraftig valkyrie, mens faren er et mer bedagelig anlagt troll. Datteren har en gris til kjæledyr som følger henne på eventyr ut i verden.

«The Huggingtons» handler om en vikingfamilie der mor er en handlekraftig valkyrie, mens far er et mer bedagelig anlagt troll. Datteren har en gris til kjæledyr som følger henne på eventyr ut i verden.

Målgruppa er barn fra tre til seks år, forteller Langeland.

Kanadisk samarbeid

- Vårt mål er at serien skal vises på barne-tv over hele verden slik at vi får spredd de norske historiene. Det er mange norske verdier i serien, som å kunne se ting fra ulike perspektiv. Og så er det mye klemming. Det er meningen at voksne skal kunne se den med barna uten å irritere seg, sier Langeland som selv er småbarnsfar.

Tømmeret under tårnet på Ringve Museum er så råttent at det kan plukkes vekk med fingrene. Nå er åpningen utsatt ett år

Klipp og Lim har allerede en intensjonsavtale med en kanadisk produsent som de håper å få formalisert. Kanadierne har jobbet med flere store internasjonale produksjoner og har dermed kompetanse og nettverk som vil komme Klipp og Lim til gode.

- Spesielt deres kommersielle erfaring er nyttig for oss. Nå håper vi å få til en forpliktende kontrakt med dem, før vi går videre med å utvikle karakterene og historien. Det er viktig å ha noe å vise frem når vi skal hente inn penger fra investorer og støtteapparat, sier Langeland.

Norsk univers

- Mens vi er kreatører og håndverkere, har de bransjeerfaring fra tv-produksjon i stor skala, sier regissør Lars Hegdal, som har utviklet serien sammen med Ole Kristian Øye.

De to hadde et ønske om å lage et univers og en historie som hadde rot i noe som er norsk.

- Det begynte med tre vikinger som var ute i verden med et troll bak i båten. Etter hvert ble serien mer familievennlig. Fremover skal vi jobbe med prototyping av universet for å finne ut hvor grensene går og hvor karakterene hører hjemme. Da tegner vi ut scener og situasjoner, og prøver å komme opp med så mange historier som mulig, forklarer Hegdal.

Vil tiltrekke seg talenter

Ifølge rapporten «Global Animation Industry 2017: Strategies Trends & Opportunities» er den globale animasjonsbransjen verdt 244 milliarder dollar. Det tilsvarer omtrent to billioner norsker kroner.

Klipp og Lims mål er at de skal ha en internasjonal suksess innen fem år og at Trøndelag skal bli en viktig region for film og animasjon internasjonalt, og tiltrekke seg talenter fra hele verden. Familien Klemsnes er et av prosjektene de tror kan hjelpe dem med det.

- Dette er en stor bransje som sysselsetter mange folk. Vi tror det er mulig å få til det samme i Norge og Trøndelag, men da må vi tenke mer på markedet. Det bryter med den tradisjonelle tenkningen. Vi må tenke som gründere, sier Langeland.

ANMELDT: Her er årets beste skrekkfilm

Sitcom om insekt

Klipp og Lim har fått tilbakemeldinger på at serien kan fungere både i Nord-Amerika og Europa, men også i Asia.

- Det er flere som mener at den fargerike stilen og måten vi lager animasjon på kan slå an i for eksempel Japan. Det blir spennende å se hvordan vi blir mottatt når vi skal ut og pitche, sier Langeland.

Den kreative utviklingsfasen kommer til å ta mesteparten av 2017. Deretter vil det ta minst ett år å hente inn penger. Håpet er å ha serien klar i 2020.

Klipp og Lim fikk også 100 000 kroner fra Filminvest for å utvikle det dokkebaserte insektuniverset «Disappearing Darlings» til en TV-serie.

- Det er en dokkefilmserie og en situasjonskomedie for en litt eldre målgruppe med den foreløpige arbeidstittelen «Bug City». Serien bygger på en kortfilm vi lager nå og som vant pris for beste kortfilmmanus i Page International Screenwriting Awards i Hollywood i 2011. Det er et univers vi håper vi kan lykkes med også internasjonalt, sier Langeland.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.