To av vår tids mest prisbelønte og ypperste filmskapere i sin sjanger, de belgiske Dardenne-brødrene, fikk overraskende lunken mottagelse i Cannes i fjor for «Kvinne, Ukjent». Muligens fordi filmen om en ung lege som engasjerer seg i et mystisk dødsfall på en prostituert innvandrer utenfor hennes kontor, ligner mer på krimthriller enn de fleste filmene deres.

På vei mot kinolansering har regissørene klippet ned filmen litt. Det har gjort en god film enda bedre og strammere, med en rekke finstemte kvaliteter. Som vanlig hos Dardenne-brødrene er det rett-i-magen-drama i ujålete stil, uten musikk, med vanlige mennesker i små og store drama som driver filmen framover.

Les også anmeldelsen av Dardenne-brødrenes «To dager, en natt»

Adèle Haenel spiller en lege som en kveld, etter stengetid, ikke åpner kontoret når det ringer på. Senere får hun besøk av politiet, som forteller at en ung farget kvinne funnet drept i nærheten sist ble observert utenfor legekontoret.

Den samvittighetsfulle legen begynner å nøste i saken, i en film som blir en slags sosialrealistisk film noir fra dagens Europa. I jakten på hvem offeret var og hvorfor hun døde, virvles det opp hemmeligheter og løgner. Aller best er scenene mellom legen og hennes praktikant, med legens motvillige erkjennelse av hvorfor hun ikke åpnet døra. Da det ringte på, med et menneske i nød utenfor. Utenfor åpningstid. Ikke tro på dem som sier denne filmen ikke er god.

Anmeldtav TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av premierefilmen «Moderne kvinner»