Det er første gang festivalledelsen gjennomfører en slik undersøkelse, og de jubler for resultatet. Festivalen har fått en solid posisjon, folk flest vet hva Trøndersk matfestival er, og de trives der. Den har blitt en merkevare på linje med bilmerket Audi.

Les også: Nå blir det øl å få i skolegården

Lojalt publikum

- Det er veldig artig for oss som er en festival under utvikling at publikum er så lojale og så interesserte i oss. Vi visste jo ikke hvor godt folk kjente til Trøndersk matfestival, og at vi da får en måling av KTI på over 80 er vi vanvittig glade for. Og det er slett ikke verst å kunne sammenligne seg med Audi, sier Aslaug Rustad, daglig leder for Oi!Trøndersk Mat og Drikke.

- Dette betyr at mange kjenner Trøndersk matfestival, og resultatet regnes som et sted mellom flott og fantastisk, supplerer Kristine Rise, markedsansvarlig for Oi!Trøndersk Mat og Drikke.

Undersøkelsen fra Norfakta dreier seg både om folks kjennskap til festivalen, om hvordan de opplever festivalen, og om de kommer tilbake til festivalen år etter år. 600 respondenter i Trøndelag har deltatt i undersøkelsen. Sammenligner man med resultatene fra Norsk kundebarometer 2018 ville Trøndersk matfestival og Bryggerifestivalen havnet på en 18. plass, rett ved Hurtigruta og Volkswagen, og over merkenavn som Gjensidige, Mercedes Benz, og Sparebank 1.

Les også: Sterk historie om å være annerledes

Publikum fra hele landet

- Dette understreker og bekrefter dessuten den kåringen vi fikk fra magasinet Reiselyst i fjor, der Trøndersk matfestival og Bryggerifestivalen var ett av tolv anbefalte reisemål i Skandinavia. Og det betyr at dette ikke bare er et trøndersk fenomen, men at folk utenfor Trøndelag kommer hit, sier Rustad.

Matfestivalen ble første gang arrangert i 2005. Bryggerifestivalen, som arrangeres for sjette gang i år, hadde en KTI på 47.

- Selv om dette er langt lavere enn Matfestivalen, viser det seg at de som har besøkt Bryggerifestivalen èn gang ofte kommer tilbake. Dessuten ser vi en smitteffekt mellom de to festivalene. De som er på Bryggerifestivalen, tar gjerne med seg Matfestivalen i tillegg, sier Rustad.

- For mange er denne helgen siste helg i ferien, og folk er på vei tilbake til hverdagslivet. Det er jo en flott avslutning på ferietilværelsen, sier Rise.

Befester posisjonen

Rundt 200 000 publikummere var innom Matfestivalen i fjor, og 13 000 var på Bryggerifestivalen. Og det er folk med betalingsvilje- og evne som er trofaste matfestivaldeltagere, ifølge Rustad og Rise.

- Trøndere er flinke til å kjøpe lokalmat noe som gjør at Trøndersk matfestival er den matfestivalen der utstillerne omsetter mest.

- Vi har fått høre fra Midtbyen Management at det er like mye folk i gatene i Trondheim sentrum under Matfestivalen som det er på 17.mai. Det har blitt en folkefest. Og vi får ofte tilbakemelding fra folk om at det endelig pulserer i sentrum, at vi blir litt europeisk storby noen dager, litt internasjonal, sier Rustad.

- Dessuten har vi en yngre publikumsgruppe enn andre lignende festivaler. For bare noen år siden var hovedtyngden av publikummet rundt 60 år, men nå ligger det rundt 30. Dette ser vi også på aktiviteten på sosiale medier, tilføyer Rise.

- Mat engasjerer, og folk har et spesielt forhold til trønderske matspesialiteter, avslutter Rustad.

Les også: - Jeg vet ikke hvem i Olavsfestdagene som er synsk