Randi Helene Svendsen er moteredaktør i magasinet Costume, og hun forteller at dunjakken nå har fått sitt store comeback i motebildet.

- Dunjakken har lenge vært ute av motebildet, den har vært en jakke man har brukt når det er for kaldt til å bry seg om mote, sier hun til Adresseavisen.

- Folk er mer vågale i år

Lise Reed, dekoratør og visuell ansvarlig for Hennes & Mauritz på Trondheim Torg, sier at dunjakken ikke lenger kun er et ytterplagg.

- I år har vi fått inn flere typer boblejakker enn tidligere. Noen er ekstra korte, andre ekstra lange. Det er i mange sterke farger som rødt og blått, og metallisk sølv- og gullfarget. Jakker følger i større grad trendene nå enn de gjorde før.

Avdelingsleder i butikken, Anne Lise Øie Moe, sier seg enig.

- Det er i stor grad flere typer boblejakker i år enn det har vært tidligere. Det er gjerne de yngre som kjøper de mindre klassiske modellene, men folk er mer vågale i år enn de har vært tidligere, og tar i større grad motebevisste valg når de kjøper dunjakker.

Redaktør i Costume, Randi Helene Svendsen, tror at boblejakken er kommet tilbake delvis fordi det er hipt å kle seg «normalt». Foto: Ingrid Emilie Waaler

Hipt å kle seg normalt

Randi Helene Svendsen tror at noe av grunnen til at boblejakken er kommet tilbake er at det er blitt populært å bevisst unngå motebildet.

- Vi har sett en «anti-fashion-trend» i motebildet i det siste, der det å kle seg «normalt» har blitt en trend.

Videre sier hun at dunjakken kom tilbake så smått i fjor, men at det først er i år kjedebutikkene virkelig har tatt trenden seriøst.

- Dunjakken var på catwalken allerede i 2016. Balenciaga var et av merkene som var først ute, med en stor, rød dunjakke. Nå har kjedebutikkene snappet opp jakken, og nå har omtrent alle kjedebutikkene hver sin variant. Knallsterke farger som rosa, gult eller rødt ser vi mye av.

Rosenrødt: I vinter skal du kle deg i kjærlighetens farge