Det har skjedd to særdeles viktige ting i konsert-Trondheim i det siste. 1: At både Mark Knopfler og Roxette-billettene ble utsolgt på rekordtid. 2: At Sverresborg Arena var den perfekte arenen til begge konsertene. Til sammen gir det grunn til stor optimisme. Når arrangører føler trygghet, tør de satse. Når publikum får intime møter med verdensstjerne i historiske omgivelser i Trondheim, er suksessen sikret.

LES PÅ PLUSS: Anmeldelse av Roxette på Sverresborg

Du kjente det med en gang du kom inn på arenaen. Yes! Dette var fint. Her får jeg sett konserten. Her er vi sammen om en stor opplevelse – her skal vi kose oss. Så grønn borgknausen er. Hvorfor har vi ikke tenkt på dette før?

For det var Sverresborg Arena som skinte som helgas virkelige stjerne da værgudene prøvde alt for å ødelegge og verdensstjerne i grunn slet litt med å være sitt gamle jeg.

Skuffelsen var stor da Festningen som arena for storkonserter ble praktisk og politisk umulig. Konserthelga på Sverresborg døyver den skuffelsen – og vel så det.

LES PÅ PLUSS: Anmeldelse av Mark Knopfler på Sverresborg

For Sverresborg har mye Festningen ikke har. For det første er Sverresborg en kulturinstitusjon med både folk, bygninger og historie – både et vertskap og et hjem. De kulturpolitske synergiene her er åpenbare. Museet har gått helhjertet inn i dette og er en stor ekstramotor for arrangørene. De naturgitte forutsetningene er også langt bedre. Et naturlig amfi gjør at alle ser scenen og at det er kort vei fram til artistene, selv om du står helt bakerst.

Et konserthungrig trøndersk publikum tok i mot det de fikk på en nærmest rørende måte. Fredag sto saltstøtta Mark Knopfler i iskald juninatt med kalde fingre og ga en småpen konsert. Lørdag var det litt bedre vær og de aldrende popsvenskene i Roxette ga en mimrebonanza i 80 og 90-tallets største "10 i skuddet"-klassikere. Vokalist Marie Fredriksson var sterkt hemmet av sykdom og det la en demper på en potensielt eksplosiv liveopplevelse. Kunstnerisk helt greit, altså. Likevel gikk vi bakkene ned til byen med et stort smil om munnen, begge kveldene.

For i helga har Trondheim tatt flere skritt nærmere drømmen om å bli en konsertby med de aller største artistene på scenen.

Trondheim Concerts med Stein Vanebo og Kristian Digre i spissen satset på riktige band, fant en bra arena og greide brasene i gjennomføringsfasen. Den erfaringen og selvtilliten tar de med seg når resten av sommerens konserter planlegges. Mye kan bli enda bedre – det var for eksempel alt for lang ølkø lørdag og noe krøkkete innslipp fredag. Det bør rettes opp til neste storkonsert. Både Åges Sverresborgnatt og dobbelkonserten med Highasakite og Røyksopp har alle forutsetninger for å bli uforglemmelige opplevelser på vakre intime Sverresborg.

Både Roxette og Mark Knopfler er i stallen til verdens største konsertarrangør Live Nation. I Norge styres Live Nation av konsertnestoren Rune Lem, mannen som står bak alle de store stadionkonsertene i landet. Han var på Sverresborg begge kveldene og fikk se to av sine artister slite litt med både vær og sykdom. Og han fikk se en arena som fungerte knirkefritt, høre et lydanlegg spille krystallrent og behagelig i forhold til folkemengden og oppleve et hengivent sultent publikum som sang høyere enn vokalisten stort sett hele Roxette-konserten. Smilene om hans munn og iphonevideoene han sikret seg, er nok til å gi høye forventninger til konsertsommeren 2016 og 2017. At han sjekket ut Granåsen, som potensielt kan huse 40 000 publikummere, er artig og får det til å krible i Springsteen og McCartney-drømmen.

Men viktigst nå er å dyrke de styrkene vi så i helga og sørge for enda mer spennende artister på Sverresborg i de neste årene. Slik bygges arrangørkompetansen og -kapitalen slik at man er klare når de aller største løftene en gang bli aktuelle.