Håndverkeren Georg Elser har gått inn i historien som mannen som nesten drepte Adolf Hitler i et bombeattentat i München 8. november 1939. Dette burde være filmen som rehabiliterte tyske Oliver Hirschbiegel som filmskaper igjen, etter den svært harde medfarten som ble hans forrige biopic til del, den glansede britiske tragedien «Diana»(2013).

Det store internasjonale gjennombruddet til Hirchbiegel kom med «Der Untergang – Det Tredje Rikets Siste Dager» (2004), med Bruno Ganz' fantastiske tolkning av Adolf Hitler på tampen av krigen. Det er flere dyktige tyske skuespillere i «Esler – 13 minutter etter Hitler» også, men filmen er et overraskende flatt historisk drama, uten stil eller grep som løfter historien over enn-om-motoren som ligger i historien.

Den norske tittelen understreker hvor nær den pasifistiske bombemannen var ved å endre verdens gang. Christian Friedel er god og overraskende lite heltemodig skildret som sammensatt, selvlært bombemaker. Nazistenes forsøk på å presse ham til å vedkjenne seg som en del av en større kommunistisk sammensvergelse er i og for seg interessant, men filmen går seg litt bort mellom Elsers kjærlighetsliv og familieforhold, og får merkelig lite ut av selve attentatet.

En annen film om folk som nesten drepte Hitler, «Valkyrie»(2008) med Tom Cruise, var mer storslått anlagt, til brukbar spenningsfilm med traurig finale. «Elser – 13 minutter etter Hitler» er en film hvor historien stort sett er mer fascinerende og interessant enn filmfortellingen av den. Elsers liv og gjerning er verdt en film, men den burde vært bedre enn dette.

Lyktes nesten: Håndverkeren Georg Elser (Christian Friedel) lyktes nesten i å ramme Adolf Hitler med en tidsinnstilt bombe i 1939. Foto: SF Norge