Olavsfestdagene i Trondheim er en av de 12 nasjonale knutepunktfestivalene i Norge som får millioner i offentlig støtte. Samtidig må andre festivaler i stor grad klare seg selv.

Nå varsler kulturminister Thorild Widvey (H) at hun ønsker en grundig evaluering av støtteordningen.

– Når en festival har fått knutepunktstatus, tar den imot statlig støtte. Det blir et stort skille i forhold til dem som ikke har denne statusen, sier kulturministeren til NRK som først omtalte saken.

Viktig å evaluere først

I en mail til adressa.no skriver kulturministeren at hun føler seg misforstått av NRK.

– Det er viktig å understreke at vi selvfølgelig skal gjennomføre de planlagte evalueringen av de enkelte knutepunktinstitusjoner før vi skal gjennomgå hele ordningen, skriver Widvey.

Hun skriver videre at det er veldig beklagelig hvis knutepunktinstitusjonene, gjennom NRKs dekning, har fått inntrykk av at det blir satt i gang en gjennomgang før alle festivalene er evaluert.

– For stort skille

Widvey mener det er en forutsetning at knutepunktene har en funksjon overfor andre festivaler i samme felt.

I statsbudsjettet for 2014 er det lagt opp til til at de 12 knutepunktfestivalene skal få til sammen 81 millioner kroner i statlig støtte. Det er en økning på fire millioner kroner fra dagens nivå.

Pengene utløser også store overføringer fra fylkeskommunene og kommunene der festivalene blir arrangert.

Bergen får mest

I år var det Festspillene i Bergen som fikk mest i statsstøtte, 19,3 millioner. Festspillene i Nord-Norge fikk 12,8 millioner, Olavsfestdagene fikk 9,4 millioner, mens Moldejazz fikk 6,6 millioner kroner.

Nå mener Widvey det er på høy tid at knutepunkt-ordningen evalueres og kanskje endres.

– Bakgrunnen er at det er en veldig ulik tilskuddstildeling. Vi må se sette i forhold til kritikken som har kommet mot ordningen, sier hun til NRK.

OFD evaluert i 2011

Olavsfestdagene ble sist evaluert i 2011. Den gang fikk Norsk kulturråd i oppdrag å evaluere Grimstad Kortfilmfestival, Moldejazz og Olavsfestdagene med tanke på kunstnerisk måloppnåelse og oppfyllelse av knutepunktsoppdraget.

Evalueringen fikk sterk kritikk fra ulike miljø, blant annet fordi departementets eget organ ble satt til å evaluere - og fordi konkurrerende festivaler både ble bedt om å evaluere og selv søke status som knutepunkt.

Oslo internasjonale kirkemusikkfestival rettet i sin evaluering knusende kritikk mot Olavsfestdagene, som de beskrev som «kommersiell», «kostnadskrevende» og med «en svært svak programprofil», samtidig som de selv søkte om å bli knutepunkt.