Jonas Skybakmoen var svært glad etter kveldens direktesending fra hangaren på Fornubu.

- Jeg er vanvittig letta og lykkelig nå. Jeg jobber mye hver gang, men har aldri jobba så hardt som denne uka under Stjernekamp. Det var helt nytt terrotorium for meg, sier Skybakmoen i en SMS etter den sjette Stjernekamp-sendingen.

Kveldens sjanger var opera, trolig den musikkformen som ligger lengst unna deltagernes musikalske hjemmebane.

Tomine Harket, Steinar Albrigtsen og Håvard Bakke fikk færrest stemmer. Steinar Albrigtsen måtte forlate Stjernekamp etter kveldens sending.

- Det har vært en fantastisk reise, jeg må få lov til å takke arrangementskomiteen, smilte Albrigtsen, som var glad for å ha fått muligheten til å være med på den store tv-produksjonen.

Før hans opptreden fikk tv-seerne se nabovarslet han hadde hengt opp i oppgangen denne uka, med en humoristisk advarsel om intens operaøving i leiligheten denne uka.

Steinar Albrigtsen fikk færrest stemmer under lørdagens Stjernekamp-sending. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

«Soul-totning» imponerte mest

Dommerne Mona Riise, Thomas Felberg og ekspert Solveig Kringlebotn var alle samstemte om at det var Knut Anders Sørum som imponerte mest.

- Knut Anders' stemme passer best til opera, men alle her har gjort det kjempefint, konkluderte Kringlebotn.

Halvtrønderen

Trondheimsrocker Jonas Skybakmoen har fått tøff konkurranse av halvtrønderen Nicoline Berg Kaasin i den direktesendte sang- og underholdningskonkurransen. Nicolines mamma Lisbeth Berg er fra Trondheim, og mormor Liv Berg og Nicolines lillesøster Emilie bor også i Trondheim. - Hvis man er på jakt etter den komplette entertainer som behersker både sang og dans, synes jeg at Nicoline er en verdig vinner, sa mamma Berg til Adresseavisen tidligere i dag.

Nicoline Berg Kaasin (til venstre) og Tomine Harket gikk begge videre, mens Steinar Albrigtsen ikke fikk fornyet tillitt av tv-seerne i kveld. Foto: Julia Marie Naglestad/NR

«Litt hest»

VG ga Berg Kaasin en femmer på terningen: «Dynamikken mellom skuespill og vokal er sterk. Dessuten mestrer hun overgangene mellom høye og lave toner som denne arien har litt for mange av veldig bra», mente VGs anmelder.

«Stemmeklangen hennes passer sjangeren utmerket vel og hun formidler teater og innlevelse på strak arm. Bravo!», mente Dagbladet og ga femmer på terningen.

Skybakmoen imponerte ikke like mye:

«Småsurt i det lengste partiene, og litt hest (som i hes, ikke som traveren) på de lave. Dessuten var vel ikke avslutningen all verdens. Artig - men mer komedie enn opera», skrev VGs anmelder som ga terningkast tre.

Det samme gjorde Dagbladets anmelder: «I kveld er han ikke helt klart å knekke koden. Det blir veldig stakkato og litt lite grasiøst, men han gjør det i alle fall med et smil».

- Jeg er fan av deg

- Det er fullkomment absurd at jeg skal stå på direktesendt tv og synge opera. Og jeg skal gjøre det med overbevisning, som om det er noe jeg kan, sa Skybakmoen i tv-innslaget før opptredenen, og roste samtidig mentor Solveig Kringlebotn for god hjelp i forberedelsene.

Etterpå satt smilene løst i dommerpanelet:

- Jeg er fan av deg Jonas, jeg må si det, sa Felberg.

- Alle gondolerer sang den i kanalene i Venezia. Man sang mens man rodde, og sånn var det litt for din del også. Det ble kanskje ikke helt opera, men du gikk inn i det og det leverte det du hadde. Det ble kult. Vi vet at neste uke er det punk, da er du helt hjemme. Folk må bare stemme, vi vi vil se mer av deg, sa Felberg.

- Alle kjenner den, men vanskelighetsgraden er ganske høy på denne arien. Og så hadde du lagt til den kadensen på slutten (måten sangen slutter på, red. anm.). Jeg sa «ikke gjør det», men jammen gjorde du det og! Det var modig, sa Kringelbotn.

- Innlevensen din er det ingengeting å si på. Men når du holdt tonene, knakk jeg sammen i latter. Det var stor fallhøyde. Dette var ikke så bra, men det var veldig gøy, sa Riise.

- Stor underholdningsverdi, mente en samstemt dommertrio om Skybakmoens prestasjon.

Programleder Kåre Magnus Bergh beordet Jonas Skybakmoen til å selv ta meg seg en av tønnene han hadde på scenen under fremføringen. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

- You nailed it!

- Opera er så langt unna det jeg driver med, jeg blir livredd. Det er dritskummelt, sa Nicoline Berg Kaasin på forhånd.

- Dette her gikk jo kjempefint. You nailed it! sa Kringelbotn.

- Du formidler jo skuespill og synger kjempebra, Som vanlig jobber du kjempehardt for å komme gjennom, sa Felberg.

-Jeg merker sulten din på å få til dette. Operakvelden er nåløyet, og dette er gjennomført kult. Du må bare fortsette. Jeg vet du kommer til å prestere bra hver uke etter dette, sa Felberg

- Du er så god og du trenger bare å slappe av og kose deg med det du gjør. Jeg regner med å se deg helt til slutten, sa Mona Riise.

Gikk videre: Nicoline Berg Kaasin fremførte «Seguidilla (Près des ramparts de Séville)», fra «Carmen» av Georges Bizet. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

- Du er et kjempetalent!

Totningen Knut Anders Sørum fikk hele salen til å reise seg.

- Det er mange sanger med høy vanskelighetsgrad i kveld. Dette er den vanskeligste og du har naila den helt utrolig. Det er krevende for en herrestemme å gå så høyt, men du har bare de tonene helt naturlig. Du er et kjempetalent! sa Kringlebotn.

- Jeg har ikke ord. Det var helt fabelaktig, det var pasjon og ild - det var intensitet! Nå ser vi kanskje for første gang en mannlig Stjernekamp-vinner, sa Mona Riise.

- For en klang og stemme og fremføring, jeg var nesten på gråten, sa Thomas Felberg.

Knut Anders Sørums tolkning av «Nessun Dorma» fra «Turandot» fikk både salen og dommerne til å reise seg. Foto: Julia Marie Naglestad/NR

Viktigst å berøre

Både dommere og deltagere var spent på forhånd.

- Jeg gruer meg til mange sjangre. Men opera – hvem i alle dager kan synge opera? Jeg har aldri gjort det, så det kan fort bli klovneri, sa Skybakmoen i juni da det ble kjent at han skulle være med i Stjernekamp i juni i år.

Dommertrio Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

- Vi ser etter de som greier å formidle handling, det gjelder å få frem skuespilleren i seg selv. Det må runge ut sånn at det dirrer i glass og bord, sa dommer Felberg før sangerne entret scenen.

- Det er en krevende teknikk, og det kan gå galt. Publikum bruker å være strenge hvis det ikke høres ut som opera, sa Riise.

- Det kreves veldig mye for å bli en god operasanger. Men Stjernekamp-deltagerne må prøve å få med seg kroppen sånn at det blir en jevn og fin klang, og de må bruke rommet i munnen for å få en enda finere klang. Og ikke minst handler det om formidling, sa Kringlebotn.

- Og det aller viktigste er å berøre når vi synger, oppsummerte hun.

Jonas Skybakmoen og Håvard Bakke ga hverandre en god klem etter avansement i Stjernekamp sammen med Knut Anders Sørum, Nicoline Berg Kaasin og Tomine Harket.

Punk og gospel neste

I forrige program handet det om hiphop og både Skybakmoen og Nicoline fikk solid skryt fra dommerpanelet for sine fremføringer.

- Du er som en ulv i bur, sa ekspertkommentator André Hadland til Jonas Skybakmoen etter hans versjon av Kanye Wests «Black Skinhead».

Neste lørdag synger de fem gjenværende deltagerne både punk og gospel.

- Jeg skal synge The Hives og Aretha Franklin. Begge er mine favoritter. Gleder meg! skriver Skybakmoen i en SMS etter kveldens sending.