Helt siden Steven Spielberg revolusjonerte sommerfilmen på kino med «Haisommer» (1975), har mennesker mot monsteraktige dyr vært effektiv oppskrift på underholdende actionfilm.

«Megalodon» eller «The Meg» som filmen også kalles, har Jason Statham som dykker og antihelt i en film med tidens monsterhai. I et avsindig ujevnt manus har havforskning klart å lokke fram en for lengst antatt utdødd hai fra de mørkeste dyp.

Statham er røff dypvannsdykker bedre på skjeggstubb enn prat. Han heter selvsagt Jonas, i en film som ser ut som resultat av en manusrobot foret med Bibelen, «Moby Dick», «Haisommer», «Jurassic Park» og handlingstråder med foreldre, barn og ekskjærester.

«The Meg» er en middelmådighet med underholdende sider i all sin gru og klisjébruk. Jaume Collet-Serras «The Shallows» (2016) lyktes bedre i moderne haiskrekk med færre virkemidler. Ond humor og artig bruk av thailandsk versjon av Carolas slager «Mickey» drar opp, i en film hvor det meste unntatt haien drar ned.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av «Mission Impossible - Fallout»