- Jeg hører sjelden på gamle innspillinger med meg selv. Det er som å høre opptak av egen stemme: Dette kan da ikke være meg, jeg høres ikke sånn ut ...

- Men i arbeidet med samlealbumene måtte jeg dykke ned. Og «itj for å skryt», som vi trøndere sier når vi skal skryte, jeg ble imponert over meg selv flere ganger, sier en blidspent Arve Tellefsen når vi møter ham på konditori i eget nabolag i Oslo.

Dobbeltalbumet «Bilder fra et musikerliv» inneholder opptak fra begynnelsen av 60-tallet og opp til i dag. med kammer-besetning og med store orkestre. Trondheim Symfoniorkester og Oslo-Filharmonien er der, Royal Philharmonic og London Philharmonic orchestra – og også tre stykker med Scottish Chamber Orchestra spilt inn for 20 år siden, men ikke utgitt før nå.

Populær-samling i høst

I tillegg kommer en tredje cd i høst, med Tellefsens populære innspillinger – blant annet fra «Pan» og «Intermezzo» som i 1988 og 92 solgte mer enn de fleste poputgivelser.

Tellefsen var som unge utøvere flest glad i å spille fort, i de tidlige innspillingene går det unna.

– Nå tar jeg mer tid til detaljer, jeg har oppdaget at det skjer ting - ikke bare på, men også mellom tonene, sier Tellefsen, før vi går mer detaljert inn i enkeltverk på de to cd-platene. Arne Nordheims fiolinkonsert fra 1996, skrevet for Tellefsen, er et naturlig stoppunkt.

Samarbeidet med Nordheim

- Arne bodde i Sør-Frankrike mens han skrev verket. Dette var før vi var på internett, så vi kommuniserte med brev. Nordheim skrev ut noter på sine forskjellige krumspring, og spurte meg til råds, om hvor fort passasjer kan spilles, om ting kunne spilles en oktav høyere, slike ting.

- Nordheim påsto senere at jeg på et spørsmål om i hvilket tempo en passasje kunne spilles, hadde svart at dette ikke kunne spilles i noe som helst tempo, sier Tellefsen og bryter ut i sin karakteristiske hjertelige latter. Han er glad i komponister som Nordheim, som har respekt for musikernes kunnskap om eget instrument, og rådfører seg med dem under komponering.

Kan ikke spilles langsomt nok

Nordheims fiolinkonsert har vært med ham siden. Et annet høydepunkt er Carl Nielsens fiolinkonsert, dirigert av Yehudi Menuhin, som selv var fiolinist og hadde spilt inn samme verk.

– Menuhin blandet seg ikke inn i min måte å tolke det på, det var en fantastisk opplevelse å spille med ham, sier Arve – som også har en personlig link til Nielsen og dette verket. Arve studerte i København fra 1955 og hans lærer Henry Holst hadde fått et personlig brev fra Nielsen med komponistens personlige antydninger om hvordan hver del kunne spilles. Denne instruksjonen arvet Arve. – Det er spesielt ett parti jeg spiller langsommere enn de fleste, og det har jeg fra Nielsen selv. «Dette partiet kan ikke spilles langsomt nok», skrev han.

Sjostakovitsj er favoritten

Brahms er komponisten som har skrevet best for fiolin, mens Bach er yndlingskomponisten generelt. Ole Bull og Edvard Grieg vil alltid være med Arve – men når jeg spør om hvilket verk han har spilt mest og har et tettest forhold til, kommer svaret umiddelbart:

- Sjostakovitsjs første fiolinkonsert. Jeg opplevde den i København, et år eller to etter at den ble skrevet til David Oistrakh i 1955, med mesterfiolinisten selv. Opplevelsen var intenst, jeg bestemte meg for at denne krevende konserten skulle jeg lære meg, om det så skulle ta fem år. Jeg øvde på den i et par timer hver dag, og etter to år var jeg klar, sier Tellefsen, som introduserte verket for publikum i de store byene i Norden – og skapte seg et navn i resten av Europa nettopp gjennom sin tolkning av denne fiolinkonserten.

Trompet fremfor fiolin

Samtalen vår blir avbrutt av en dame som kommer bort til bordet og begynner å snakke om noter. Det er ikke fiolinisten Arve hun henvender seg til, men korpspappa Arve.

- Yngstejenta spiller trompet, og hun er faktisk veldig bra, sier Arve. Begge jentene hans begynte å spille fiolin. – Men heldigvis sluttet begge. De kjedet seg, sier fiolinisten.

Stolt kunstløp-pappa

- Men begge begynte på kunstløp, og der er de begge fortsatt like ivrige. De øver et par timer hver eneste dag, hele året – og jeg er svært stolt når jeg ser dem på isen. Du vet, de må smile hele tiden, ellers blir de trukket for poeng. Sånn har ikke RBK-spillerne det, ler den stolte pappaen.

Døtrene har nok snappet om en del om øvingsmoral av sin far, som fortsatt øver så det holder store deler av dagen, hver arbeidsdag. I de siste månedene har det vært sammen med musikerne Håvard Gimse og Kjetil Bjerkestrand. Han skal på turné – åtte konserter på åtte dager. Først ut er Frosta kommende mandag, andre trønderske spillesteder er Steinkjer og Trondheim.

Verdenspremiere på Frosta

Ingen av de store fiolinkonsertene er med på turneen, men det blir en rekke kammerstykker, Grieg, Ole Bull, Morricone, Gershwin ... Først en «klassisk» del med Håvard Gimse, så en «populær» del med Bjerkestrand.

- Vi gjør også vår versjon av Mussorgskys «Bilder fra en utstilling», den passer jo med tittelen på min plate og turné. Den er skrevet for piano, men vi har tilpasset den til vårt format. Mange kjenner verket fra Emerson, Lake & Palmers versjon. Bjerkestrand jobbet med Keith Emerson, og var på hans begravelse for noen uker siden. Vi er alle veldig glade i dette verket, det blir stas å spille det sammen – med verdenspremiere på Frosta.

En fjerde viktig person i turnégjengen er lydmann Timmo Aune, som er viktig i spesielt den elektriske avdelingen der Tellefsen nok også vil spille litt på elfiolin.

Aldersgruppe 80–84 i Birken

Det er egentlig et ikke-tema, men vi må likevel innom at 79 åringen gamle nærmer seg stordag.

- Det er uvirkelig. Jeg prøver å ikke være opptatt av det, men det hender jeg blir påmint det, som da jeg ble plassert i gruppen «Menn 80–84 år» på Birken.

- Jeg protesterte, for jeg er jo ikke 80. Men jeg fyller i desember i dette kalenderåret, så da er det sånn. Det har også sine fordeler. Nivået er ikke like høyt, og jeg kom i mål bare tre minutter etter kravet til merket i min årsklasse. Tre minutter er omtrent det jeg brukte på å komme på beina etter et fall på oppløpet. Når gamle bein er slitne og en har en tung sekk på ryggen, så tar det sin tid å reise seg.

- Men nå har du fått blod på tann foran neste år?

- Ja, men konkurransen i gruppa blir tøffere da. Neste år kommer ungdommen inn, de som er året yngre enn meg.

Kommer på turné: Arve Tellefsen holder tre konserter i Trøndelag, først ut er Frosta på mandag, så venter blant annet Steinkjer og Trondheim på turneen der 79-åringen skal spille åtte konserter på åtte dager. Foto: Kristin Svorte, Adresseavisen