- Det er ufattelig tungt dette, og det er varmt. Marianne Meløy vagger rundt i en diger snekkerbukse fylt av seler og diverse sikkerhetsutstyr i tråd med strenge hms-krav. Hun skal sveve høyt oppunder taket i hver eneste forestilling på hovedscenen ved Trøndelag Teater de nærmeste ukene. Lørdag er det premiere på «Karlsson på taket», Astrid Lindgrens barneklassiker om den flyvende og lyvende, frekke skrytepaven Karlsson.

Krevende og artig

- Jeg mangler noen «flytimer» før jeg har det inne, men det får jeg i løpet av denne uken. Og Karlsson vil nok si noe helt annet enn meg om flyving. Han synes det er kjempelett og tenker bare at man får et litt annet perspektiv i høyden. Men Marianne Meløy er mer betenkt, sier skuespillere som har brukt lang tid på å venne seg til å fly over scenen. Å manøvrere seler og snorer for få det til å se ut som om hun flyr lett som en fugl har vært alt annet enn enkelt.

Kastet seg ut i det

- Selen strammes og mye av det som skjer er dataprogrammert, men snorene styres manuelt. Det handler i stor grad om å være samkjørt med dem som styrer dette. Jeg har en autopilot, sier Meløy flirende. Det siste halvåret har hun brukt mye tid på å studere de som jobber i store, høye heisekraner. Selv er hun bekvem med å være to-tre meter over bakken, men oppe i ti meter er det slett ikke greit.

- Jeg er helt besatt av historier om folk som tar seg en dupp langt oppe i fjellveggen. Jeg forstår det bare ikke og har en enorm beundring for folk som takler store høyder, sier Meløy og legger til at hun aldri skal hoppe i fallskjerm eller prøve strikkhopp. Aldri.

- Måtte du ha ekstra mange «flytimer»?

- Ja, det tror jeg nok, sier skuespilleren, fortsatt flirende med tanke på de noe spesielle kvalifikasjonene hun har vært nødt til å tilegne seg for rollen som Karlsson.

Tidlig ute med testflyving

- Jeg begynte før sommeren med å øve på dette. Og vi hadde testflyving allerede før påske. Trond Abelsen er «flyinstruktør», og han er en artig Frøyværing som har en fantastisk psykologisk tilnærming. For jeg skal ikke tenke på at jeg flyr, jeg skal jo både synge og snakke. Det har kostet litt, det har absolutt ikke kommet av seg selv, understreker Meløy.

- Hun har litt høydeskrekk, men er veldig, veldig flink, supplerer Abelsen.

- Hvor mange «flytimer» har hun hatt?

- Det er nok i hvert fall snakk om over 100 timer i lufta med mange småturer opp og ned. Det handler mye om timing. Selen hun har på seg har vi bare lov til å holde stram i 20 minutter i løpet av forestillingen, så det er mye regi her, sier Abelsen som er scenemester ved teateret, og altså «flyinstruktør» i forbindelse med denne oppsetningen.

Karlsson i kjent stil

- Og Karlsson, hvordan er han?

- Det er så mange som er så opptatt av at han er slem, men jeg liker ikke å si at noen er snill eller slem. Vi er som regel litt begge deler, de fleste av oss. Og folk som har et så oppblåst selvbilde som «Karlsson på taket» har gjerne et litt dårlig selvbilde også. De må ofte kompensere litt, sier Meløy før hun gjør seg klar til nok en flytur over scenen, Ti ganger er hun oppe og flyr i løpet av en forestilling.

Flyving fascinerer

Hilja Drønnen Knudsen, Martin Wåhlberg Nilsen og Liv Ramsfjell går i første klasse ved Ila skole. Hele trinnet har tatt turen til Trøndelag Teater for å bli kjent med «Karlsson på taket». De er også spesielt opptatt av at Karlsson flyr.

- Han har en propell på ryggen og en rød knapp han trykker på for at propellen skal virke. Jeg skulle ønske menneskene hadde vinger og var alver med spisse ører. Da kunne vi fly, men det hadde vært artig å fly uten vinger også, sier Hilja og legger til at hun tror det er en sterk usynlig tråd han har rundt magen og som gjør at han kan fly.

- Jeg vil gjerne ut å fly og ha en motor. Karlsson flyr med en propell, men jeg vet ikke hvordan den virker, sier Martin.

- Hvor ville du ha flydd hvis du kunne fly?

- Til Danmark.

- Jeg har hørt om Karlsson, men jeg har ikke sett filmen eller lest boka. Men han er litt av skrytepave, sier Liv.

- Selvskryt er ikke noe fint. Han sier til Lillebror at han ikke er redd for drager, men han er jo redd dragen, supplerer Hilja, før de sammen med resten av trinnet skal inn og få med seg at Karlsson virkelig kan fly.

Det er scenemester Trond Abelsen (t.v) som har lært Marianne Meløy å «fly» over scenen på Trøndelag Teater. Det har vært mye trening for å få det til å se naturlig lett ut. Foto: Aleksander Myklebust, Adresseavisen