Det ble brukbar, om litt blandet reaksjon på åpningsfilmen i Cannes, «Everybody Knows» av den iranske regissøren Asghar Farhadi, som har fått Oscar for to av sine tre siste filmer, med «En handelsreisende» (2016) og «Nader og Simin – et brudd» (2011). At den beste åpningsfilmen på flere år ikke er blant regissørens aller beste, sier både noe om nivået på åpningsfilmer i Cannes og kvalitetsnivået på Asghar Farhadi som regissør og manusforfatter.

Mens hans første europeiske film ble laget i Frankrike, er hans andre laget i Spania, med de to største spanske internasjonale filmstjernene i dag, Penélope Cruz og Javier Bardem. «Everybody Knows» har mer thrillerpreg enn vanlig fra Farhadi, samtidig som kjernen er en ny variant av iranerens spesialitet: velskrevne familiedrama med ibsensk dramaturgi, det vil si at det gradvis avdekkes hemmeligheter eller hendelser fra fortiden som driver historien framover.

Cruz og Bardem spilte også mot hverandre i Woody Allens spanske suksess, «Vicky Cristina Barcelona» i 2008. Farhadis spanske film spiller på helt andre strenger, med de to som gamle kjærester som møtes igjen i hjembygda, 16 år etter at hun forlot ham og dro til Argentina. Anledningen er bryllupet til hennes søster.

En heidundrende fest får stadig mørkere etterspill, etter at den 16-årige datteren til Cruz kidnappes under festen, tidlig i filmen. Selv om filmen har thriller-ramme med effektiv spenningsmotor, er det måten forbrytelsen kaster nytt lys over gamle relasjoner og hendelser på, som blir filmens kjerne.

Den iranske Ibsen-elskeren er kanskje den filmskaperen i dag som best lykkes i å ta inspirasjon fra den norske verdensdramatikeren og hans familiedrama over til film. Selv om det blir noe teatralsk over sannhetens øyeblikk i historien, er Farhadi både en dyktig dramatiker og en stadig bedre filmforteller, her med effektiv bruk av dronebilder fra bryllupet for å prøve å sirkle inn gjerningsmennene.

Bardem er enda bedre enn Cruz som vinbonde og ekskjæreste i en film som er best i måten den tilforlatelig viser små og store drama med frodig familiefest og en mystisk forbrytelse som ramme. Det kan innvendes at noen av de iranske filmene til Farhadi er enda bedre og at historiene hans er ganske like, men han er ikke den første betydelige filmskaperen som rendyrker det han er best på. «Everybody Knows» får etter planen norsk kinopremiere til høsten.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også Cannes-kommentaren «Aldrende filmkjempe mot nye tider»