Skolegården på Katedralskolen blir arena for 200 øltyper fordelt på 25 bryggerier samt tre popuprestauranter og en utendørsscene under årets festival.

I fjor var rundt 200 000 innom Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen, da i vante omgivelser med Torget som midtpunkt. At Torget nå er så godt som stengt og vil være det også neste sommer, er en utfordring for begge festivaler. Men de håper de har funnet en løsning som vil fungere godt for publikum.

150 utstillere

Det blir boder som før i Kongens gate fra Nordre til Torget, så sørger én åpen kvadrant på Torget for gjennomgang til hovedstrekket i Munkegata helt opp til Bispegata og Nidarosdomen. Bryggerifestivalen får større, men mer tilbaketrukne forhold på Katedralskolen.

- Det blir en fin løsning, sier sjef for Trøndersk Matfestival Brit Melting. Festivalene får i år større nærhet til Olavsfestdagene som utendørs holder til på Vestfrontplassen, i Borggården og Ytre Kongsgård.

Trøndersk matfestival var i fjor rekordstor med 150 utstillere. Utstillerne hadde et samlet salg opp over 12 millioner kroner, en snittomsetning på nesten 90 000. Det blir like mange utstillere i år.

Festivaltema er «Røtter»

- I år ønsker matfestivalen å markere at Trøndelag er samlet til ett fylke, blant annet gjennom festivaltemaet «Røtter», som skal forske i mattradisjonene som er felles for de to gamle fylkene, og hvordan de kan fornyes og tilpasset moderne samtid. Blant annet skal kokk Lars Erik Vesterdal presentere sitt forslag til moderne trøndersk meny i løpet av festivalen.

Eget ungdomstelt

Trøndersk matfestival har hatt suksess med «Barnas matfestival» som er full av matrelaterte aktiviteter for barn. I år blir dette supplert med en nyvinning, et aktivitetstelt for ungdom fra 13 til 17 år.

- Dette er en aldersgruppe som ikke har så lyst til å henge med mor og far, men finne ut av ting på egen hånd. Her vil vi operere med aldersgrense, sier kommunikasjonsansvarlig hos arrangør Oi! Trøndersk mat og drikke Kristin Ribe. Blant ingrediensene i ungdomsteltet er Vitensenterets pannekakerobot, laging av pokesalat og utforskning av insekter som mat.

Større bryggerifestival

I likhet med storebror matfestivalen har også Bryggerifestivalen hatt jevn øking i omsetning og antall utstillere. I fjor ble det solgt 13 000 smaksglass, i år er det for sikkerhets skyld bestilt opp 20 000. 25 bryggeri er påmeldt, mot 21 i fjor. Blant de nye bryggeriene er Trondheims Hammerhead Brewing Company og tre utenlandske, Kompaan Brewery fra Nederland og de to spanske bryggeriene La Pirata og Laugar.

- Det gir mening at vi holder hus hos Norges eldste skole, med virksomhet siden 1000-tallet. Det har vært ølbrygging i Trøndelag omtrent like lenge, og der kan vi jo spesielt fremheve den kontinuerlige historien til stjørdalsølet, sier sjef for bryggerifestivalen Åslaug Hennissen. Bryggerifestivalen er langt fra noen fyllefestival. Hvert smaksglass er på en dl og festivalgjestene drakk i gjennomsnitt 0,7 liter øl i fjor.

Øl ikke machokultur

I tillegg til ølsmakingen blir det restauranter fra To rom og kjøkken og Indan Tandoori som i fjor, og dessuten fra Scandic Nidelven. I seminarprogrammet blir det hovedfokus på kvinner og øl. Øl har tradisjonelt vært ansett som en machokultur, men festivalen har merket seg en stigende interesse fra kvinner.

Festival helt opp til Nidarosdomen: Åslaug Hennissen, Brit Melting og Kristine Rise i Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen inntar i år Munkegata helt fra Torget og opp til Nidarosdomen. Foto: Morten Antonsen
Kristine Rise Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen
Åslaug Hennissen Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen
Brit Melting Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen