I mange år har folk brukt grunnplanet i Olavshallen som svingdør og effektiv «snarvei» mellom Kjøpmannsgata og Krambugata, eller som vrimleområde foran konsertbesøk. Men unntak av Latteliten, Risøe, hudpleiesalongen Cabina eller frisør H2 og et bakeri, ligger det store lokalet i dvale. Og har gjort det en stund, men Bjørgvin Thorsteinsson, som er direktør i Olavshallen, har en plan.

- Vi må åpne opp, rive ned vegger og stengsler og fjerne alle gitter. Olavshallen skal være rom, ramme og scene for levende kunst og kulturelle opplevelser, mener han.

Kulturtorg med scene: I den nordlige delen av Olavshallen, midt i «snarveien» mellom Kjøpmanns gt. og Krambugata, skal det bygges en scene og torg for kunst og kulturformidling. Foto: PKA Arkitekter

- Hvis vi begynner på nordsiden, der Latteliten og Risøe ligger i dag, kommer vi til å lage et kulturtorg. Her skal vi bygge en scene som kan brukes i ulike settinger. Trondheim Kommunale Kulturskole, jazzlinja ved NTNU og Trondheim Symfoniorkester er jo allerede på huset, og det vrimler av musikktalenter her. De fleste av dem mangler sceneerfaring, så hvorfor ikke øve på vår scene? De får verdifull erfaring, de underholder og synliggjør hva de holder på med. Arealet kan også brukes til utstillinger, messer og for eksempel martna. Denne jobben starter i januar 1918.

Vil ha puls

Direktøren ønsker seg et hus med puls, som syder av musikk og kultur.

- Olavshallen tar hvert år imot 200 000 publikummere til ulike arrangement. Trondheim Symfoniorkester har et stort publikum til sine ukentlige konserter, og vi tenker at vi må gi alle disse besøkende et tilbud når de kommer. Litt taffel, noe å bite i, et glass vin, for å nevne noe.

Thorsteinsson ønsker også å se på inngangspartiene.

- Olavshallen har to innganger med svingdører. Her henger utsmykninger av Laila Haugan, som opprinnelig er fra Trondheim. Kunstverkene er ikke veldig synlige, slik inngangspartiene er utformet i dag. Her kan det også bli forandringer, tror han.

- Arkitekt Per Knudsen bistår oss i utredningsarbeidet, for å se på muligheter, begrensninger og konsekvenser om vi gjør slik eller sånn. Kommer vi borti kunstverk, går kunstneren foran arkitekturen, så vi må i så fall gjøre endringer i dialog med kunstneren.

Pop-ups i sørenden

Fram til midten av februar neste år, kommer området i sørenden, som vender ut mot Olav Tryggvasons gate, til å være pop-up område med flere nye leietakere. Trondheim Calling, Cinemateket og en vinylbutikk skal inn, og Olavshallen kommer til å overta driften av bakeriet som ligger her.

Spisestedene er planlagt i sørenden av Olavshallen, med inngang fra Olav Tryggvasons gate. Foto: Olavshallen

- Også her blir det riving og ombygginger, og et område hvor folk skal kunne kose seg med en matbit og drikke. Det blir ingen «fine dining», for å si det sånn, men vi håper å få til et par ulike konsept, og helst en akustisk scene.

Så kan det også hende at det kommer nye butikker inn, men de vil i så fall være nisjebutikker som opererer innenfor musikk- eller kultursegmentet, for eksempel en vinylbutikk eller en fiolinmaker, forteller Thorsteinsson.

Kino med åpen bar

Daglig leder i Cinemateket, Svein Inge Sæther, er i full gang med å planlegge kinolokalet. Målet er å ha både lokale og teknisk utstyr på plass til visninger fra 1. september.

- Dette er et veldig spennende for oss. En liten kino med plass til 50 mennesker, gir oss mulighet til å teste egen arena. Vi tar sikte på full aktivitet minst tre dager i uka, også på helgedager.

Sæther ser for seg ca 150 visninger i perioden fram til februar 2018, og avslører at søknad om skjenkebevilling er levert kommunen.

- Vi kommer til å vise klassikere, men med mer tid kan vi også vise flere dokumentarer. Ellers er som alltid vårt mål å vise filmhistorie.

Bygger om i høst

Ombyggingsarbeidet i Olavshallen starter i løpet av høsten. Toalettkapasiteten skal utvides og kommer til å koste flere millioner kroner.

- Dette må på plass før vi kan gå inn på nye, langsiktige leieavtaler. Vi er nødt til å tenke visjonært. På den ene siden skal vi dekke behovene hos publikum og besøkende, men vi må også ta høyde for framtidige behov hos leietakerne våre, sier Thorsteinsson.

Ifølge direktøren har bygget et totalt investeringsbehov på mellom 150 - 200 millioner kroner.

- Bygget og de scenetekniske installasjonene er snart 30 år gamle og overmodne for fornyelse. Bare det å bytte stolene i Store sal vil koste over 6 millioner.

Både administrasjonen og billettluken kommer til å flytte ut av sine lokaler og bli mer synlige i 1. etasje.

- Det betyr at vi kan leie ut begge gårdene i Kjøpmannsgata 44 og 46. Vi ønsker flere kulturinstitusjoner inn som leietakere, og håper at også de kan bidra positivt til kulturell aktivitet i Olavshallen, sier Bjørgvin Thorsteinsson.

Bytter gamle skilt: - Olavshallen er merkevaren vår og det må vi utnytte, sier direktør Bjørgvin Thorsteinsson. Snart får Olavshallen nye skilter. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen