- Vi lager innhold som er litt småteit, flirer Dennis Vareide, før han legger til:

- Mens de eldre gjerne vanker på HBO og Netflix, er Youtube et nettsted for folk under atten år. Men det er ikke sikkert at det blir sånn i framtiden.

Sammen med makker Preben Fjell, alias Prebz driver han Norges største Youtube-kanal med over 200000 følgere. Her hopper duoen gjennom våte hinderløyper, bygger hus av sjokolade og spiser levende gresshopper. De lager sketsjer, tar imot utfordringer fra seerne og spiller spill. Nå tar de spranget fra Youtube til kinolerretet. Fredag er det duket for premieren på langfilmen om guttas ablegøyer.

Tok Youtube på alvor

De to filmmakerne i slutten av 20-årene startet sammen Youtube-kanalen «PrebzogDennis» i 2012. De begynte med å legge ut videoer der de spilte videospill, noe som tydeligvis slo an hos norske tenåringsgutter.

- Den gangen var det ingen som tok Youtube seriøst. Det var bare en masse folk som filmet at de spilte Minecraft. Det var få som kunne klippe skikkelig, samtidig som det de laget var veldig lite gjennomtenkt, forteller duoen.

Førpremiere: Det var mange som vil møte Prebz & Dennis da duoen søndag besøkte Trondheim og Nova kinosenter.

De to hadde både erfaring med klipping og film fra før, noe som skulle vise seg å være en fordel. Etter hvert utviklet de Youtube-kanalen videre. Det ble mer humor, og mindre spilling. Det å fornye seg har vært en del av suksessoppskriften, mener gutta.

- Vi prøver å være så naturlige som mulig. Føles det riktig å banne, så gjør vi det. Likevel banner de aller fleste mye mer enn oss. Andre bruker ord som «fillern» og «søren». Det høres bare kunstig ut.

Tjener penger på sponsing

I dag har Prebz og Dennis blitt et selskap med fem ansatte. «Rakkerfilm», som produksjonsselskapet deres heter, omsatte i 2016 for 3.9 millioner kroner. Nok til å betale regninger og bensin, skal vi tro duoen.

Pengene tjener de på salg av effekter, sponsing og reklame. Tidligere ble flere av Youtube-kanalens videoer sponset av matvareprodusenter. Det ble det brått slutt på. I juli ble Mondelez, Orkla og Ringnes felt i MFU (Matvarebransjens Faglige Utvalg) for reklame rettet mot barn under 13 år. Selskapene fikk duoen til å lage videoer der de badet i godteri og bygde hus av sjokolade.

Dennis forteller at gutta også har fått tilbud om å reklamere for flere nettkasinoer, men at de har takket nei.

- Medietilsynet følger godt med på YouTube. Det er strenge retningslinjer for hva som er lov og ikke.

- Ville dere ha reklamert for en burgerkjede?

- Jeg tviler på om vi hadde gjort det. Kanskje hvis kjeden hadde hatt fokus på salat. Det er som sagt strenge regler for hva vi kan reklamere for.

Hemmelig adresse

Kjendistilværelsen er for det meste trivelig for duoen, men de har begge hemmelig telefonnummer og adresse.

- Da vi bodde i Bamble var det en fyr som tjente gode penger på å vise fansen hvor vi bodde. Til slutt måtte vi flytte.

Dennis forteller at han tar sine forholdsregler for at den nye adressen skal forbli hemmelig.

- Nå bor jeg i blokk. På ringeklokka står fortsatt navnene til dem som bodde i leiligheten før meg. Den navnelappen velger jeg å la henge.

Men med en fanskare som sjelden er over atten år gamle, må da en tur ut på byen gå rimelig rolig for seg? Feil skal vi tro de to.

- Det er mange fulle 20-åringer som kommer bort til oss når vi er ute. Kanskje de følger oss på YouTube i smug.

- Se til utlandet

Prebz og Dennis har nok å gjøre de kommende årene. Hvor de er om fem år vet de ikke. Videre utdanning eller pensjonssparing er ikke det de fokuserer mest på akkurat nå. De går begge inn i framtiden med stoisk ro.

- Vi har jo en rimelig grei CV, så hvis Youtube skulle gå under i morgen vil vi klare oss.

Gutta sitter på en stor porsjon erfaring når det kommer sosiale medier. Hvis noen planlegger å starte opp en Youtube-kanal i morgen, har gutta følgende tips.

- Man får ikke flere tusen følgere bare ved å laste opp en morsom kattevideo. Det viktigste er å se på hva slags Youtube-kanaler som lages i utlandet. Slik kan man finne sin egen nisje. Det hjelper ikke bare å være morsom og lovende.

- Men hva slags kanal tror dere det ville være lurt å lage?

- Det forblir en hemmelighet, konstaterer Dennis.

Førpremiere: Det var mange som vil møte Prebz & Dennis da duoen søndag besøkte Trondheim og Nova kinosenter. Foto: Mari Haugen, Trondheim kino