Det er hennes sønn Dan Weldon som bekrefter dødsfallet overfor The Guardian. Agenten Georgina Capel opplyser til The New York Times at hun døde fredelig.

Weldon ble født i en landsby i Worcestershire i 1931 og tilbrakte de første årene på New Zealand, hvor faren hennes var lege. På slutten av andre verdenskrig vendte hun tilbake til England. Hun begynte å skrive som tekstforfatter i reklamebyrå og debuterte som romanforfatter i 1967.

Hun var svært allsidig og skrev bøker, TV-dramaer, skuespill og noveller, ofte om livet i Storbritannia. Svart humor og bitende sarkasme, men også stor innsikt i både menns og kvinners sinn særpreget mye av det hun skrev.

Weldon skrev en lang rekke stykker for teater, radio og TV. Blant annet sto hun for deler av den berømte serien «Upstairs, Downstairs» («Herskap og tjenere»), som gir levende innblikk i det engelske klassesamfunnet i tidligere generasjoner.

Ikon

Hun ble tidlig et feministikon, men uttalte senere at feminismen hadde gått for langt. Mange beskyldte henne for å ha sviktet kvinnekampen. Likevel blir hun stående som en svært viktig kvinnesaksforkjemper.

«Fra «The Fat Woman's Joke» (1967) og fremover har hun skildret kvinneskjebner på en slik måte at forskjellige stadier i moderne feminisme er blitt reflektert», skriver Store norske leksikon om forfatteren.

– Jeg er en forfatter og beskriver verden rundt meg, og det som interesserer meg, er kvinners situasjon, sa Weldon da NRK spurte om dette tidlig på 2000-tallet.

Hun nøler heller ikke med å ta menn i forsvar og har skrevet en gavebok for juvelerfirmaet Bulgari, som hun fikk mye kritikk for. Men Weldon avfeier kritikken.

– Jeg blir alltid kritisert, det blir jeg uansett hva jeg gjør.

Hunndjevel

«En hunndjevels bekjennelser» («The Life and Loves of a She-Devil», 1983) er kanskje hennes aller mest berømte roman. Boka om en bedratt kvinnes knusende hevn ble filmatisert i skikkelig Hollywood-stil i 1989. Regissør var Susan Seidelman, og storheter som Meryl Streep og Roseanne Barr sto på rollelista.

– Det er bare morsomt at folk den dag i dag forbinder meg med den boken. Den ble en stor suksess som jeg er stolt og glad over også i dag, slo hun fast i et intervju med NTB i 2013.

Hun fortalte også om sitt liv med mange barn og hele fire ekteskap. Forfatteren var i Norge for å snakke om selvbiografien «Auto da Fay».

– Det var tøffe tider da jeg var fulltidsarbeidende alenemor. Senere ble jeg forfatter på fulltid, og da ble det enklere, den dragkampen mellom jobb og hjem ble borte. Det ble også enklere da barna vokste til, og jeg fikk mer «egentid», fortalte Weldon.

Løgn

Kate Kellaway, anmelder for The Observer, konkluderte med at det morsomme med Fay Weldon er at man sjelden kan være helt sikker på om hun er alvorlig.

– Jeg lyver, sa hun i et intervju i 2009, ifølge New York Times.

– For moro skyld, eller for å fordrive tiden.