«Pstereo» på Pstereo har vært en uttalt drøm for festivalledelsen i alle år, og neste år går drømmen i oppfyllelse.

- Vi har vært tungbedd. Men skepsisen har vært generell på å spille et helt gammelt album. Vi har takket nei til å spille «Splitter pine»-albumet mange ganger. Men å spille «Pstereo» på Pstereo-festivalens tiårsjubileum er for meg en no-brainer, sier Kjartan Kristiansen.

Kjartan var imponert da han opplevde Iggy & the Stooges gjenskape sitt klassiske album «Raw Power». - De spilte bare låtene de selv digger, og dreit i resten. Da jeg foreslo en slik tilnærming til resten av bandet, så de bare rart på meg. Så jeg skjønte at poenget med å spille et helt album er å faktisk spille albumet i sin helhet, ler Kjartan Kristiansen.

DumDums tredje album «Pstereo» ble utgitt i 1990. Det innebar slutten på en epoke og begynnelsen av en ny. «Pstereo» var det siste albumet som ble spilt inn i Nidaros studio i Trondheim med Roger Valstad som produsent, det var det siste albumet i bandets første gullalder. De fikk Spellemannpris tre år på rad for sine tre første album, og opplevde stadig større popularitet. Samtidig innebar albumet et farvel til Trondheim og er selve «Oslo-albumet» i DumDum-katalogen. Sentralt står «Tusen etasjer høi», skrevet i sin helhet på en taxitur gjennom et Vaterland der Hotel Plaza og andre høyhus reiste seg.

Urban melankoli og narkoangst

- Det var en spesiell periode, albumet ble skrevet og spilt inn etter at gjennombruddet med «Splitter pine». Det var mye styr, vanskelig å holde fokus på låtskriving og studioprosess, sier Kjartan, om albumet som Pstereo-festivalen i en entusiastisk pressemelding beskriver som preget av «urban melankoli og narkoangst».

Kjartan kvekker til, før ansiktet åpner seg i et glis. – Det var en presis beskrivelse, slår han fast. Vi sitter på kafé formiddagen mellom to utsolgte Byscenen-konserter. Praten avbrytes av gratulasjoner for gårkveldens konsert.

LES OGSÅ Dumdum Boys sparte ikke på kruttet

- Vi spilte med lave skuldre til at det var på hjemmebane, sier Kjartan. 25 år er gått siden bandet hadde Trondheim som base, men det er fortsatt spesielt å møte publikum her. Blant låtene på et repertoaret spekket av gamle publikumsfavoritter, var også Pstereo-låtene «Metallic hvit», «Englefjes» og «Plaster på såret». - Låtene fra « Pstereo» har vært med oss i alle år. Vi har hatt opptil 5–6 på repertoaret, sier Kjartan.

Glemte perler

Men enkelte låter har de aldri spilt live. Blant dem er den glemte DumDum-perlen «Uten et spor», med to distinkte gitarløp som bandet ikke har klart å gjenskape med bare Kjartan som gitarist på scenen. «Chop Suey» er en studiolek Kjartan gjennomførte med Valstad og Ketil Bjerkestrand, nå må han finne en livemåte å leke på. På klassikeren «Krimm» er blåserrekken sentral. Det har vært løst med synthblåsere på konsert, men ved noen spesielle anledninger har de brukt blåserrekka «Horna fra helvete». Pstereofestivalen blir trondheimsdebuten for dette samarbeidet.

Ved siden av «Metallic Hvit» er «Englefjes» den store hiten fra «Pstereo». Låten var sentral i kinosuksessen «Døden på Oslo S». Kjartan og DumDums Atle Karlsen laget filmmusikken, som ble spilt inn samtidig med «Pstereo». Kjartans levde i skytteltrafikk mellom hovedstudioet og B-studioet i Nidaros, der filmmusikken ble skapt. Men DumDum velger neppe filmmusikken som ekstranummer ...

Blir plass til andre låter

- De 12 låtene på albumet er fort gjort unna, så vi må spe på med noe. Vi har ikke tenkt ut dette i detalj ennå, men vi vil nok utnytte at vi skal ha med både blåserrekke og ekstra gitarist når vi velger låter, sier Kjartan – som vil ha med seg dagens DumDum Boys, ikke besetningen fra 1990, når bandet spiller på Stereo-festivalen for tredje gang sommeren 2016.

Jubileumsfestivalen vil vare tre dager. Sigur Rós er headliner torsdags kveld, mens DumDum avslutter festivalen lørdag. De andre artistene som foreløpig er annonsert på Marinen 18–20. august er Thurston Moore Band, Astrid S., Sondre Justad, Beach Slang, Black Moon Circle, Bendik og Phil Cook & the Guitarheels.