Tre av konsertene på Sverresborg i august, Dumdum Boys, Marcus & Martinus og A-ha er utsolgt. Og det ligger an til å bli utsolgt på Åge Aleksandersen i tillegg.

Innhold og riktig timing

- Det er igjen rundt 1200 billetter til Åge-konserten, og det betyr at det nok blir helt fullt også der. Men jeg tror vi må ha forståelse for at ikke alle konserter kan bli utsolgt til enhver tid. Drømmesituasjonen er at det er ti billetter til overs, for da har alle som vil fått muligheten til å dra på konsert, sier Stein Vanebo som er ansvarlig for konsertene på Sverresborg. Han tror konsertsuksesser handler om innhold og riktig timing.

- Hva folk vil ha endrer seg over tid, og at Dumdum Boys ble utsolgt overrasket nok dem mer enn oss som står bak. Alle artister har opplevd opp- og nedturer, og for konsertarrangører handler det om dyktighet og flaks om vi treffer med artistene. Og du må tåle å bomme på artistvalget av og til, det går ikke an å treffe alltid, sier Vanebo. Han har tidligere arrangert konsertene med Bruce Springsteen og Robbie Williams i Granåsen, og understreker betydningen av at artisten og arenaen i kombinasjon stemmer.

Les også: Skikkelig hyggestund med Dionne

Grace Jones på mindre scene

- Grace Jones skulle nok gjerne hatt en mindre scene med sitt forrykende show. Og i etterkant er det sikkert mange som angrer på at de ikke var der. Det handler om både kunnskap, flaks og synsing dette, men man kan ikke ta det for gitt at man selger ut Borggården år etter år, sier Vanebo og fortsetter:

- Det er jo mulig å få det til med riktig artist. Sondre Justad og Dagny var tett på å bli utsolgt. At Åge selger ut Sverresborg år etter år er en prestasjon.

Pstereofestivalen arrangeres 16.–18. august og skriver nå på sin hjemmeside at de har i underkant av 1000 festivalpass igjen. Festivalen budsjetter med rundt 25500 solgte billetter, i tillegg til drøyt 5000 på en gratis familiekonsert lørdag formiddag. Hvert år siden 2012 har festivalen vært utsolgt, og festivalsjef Bård Flikke regner med at det kommer til å skje også i år.

Budsjetterer med utsolgt

- At vi nå har noen hundre festivalpass igjen å selge er slik det vanligvis er et par uker før festivalstart, men det ligger an til å bli fullt også denne gang. Vi har budsjettert med helt utsolgt i år, sier Flikke. Han tilføyer at mange har en forestilling om at Pstereofestivalen alltid er utsolgt i lang tid før de setter i gang, men at det varierer fra år til år hvor raskt billettene går unna.

- I 2016 var vi utsolgt allerede i februar, men dette var et helt spesielt år. Det normale for oss er at salget tar seg opp i slutten av juli og i begynnelsen av august, og vi får ofte høre at folk tror det er for sent å skaffe seg billetter eller festivalpass til Pstereo når det begynner å nærme seg, sier Flikke. Han tror årsaken til at enkelte konserter sliter med å få fulle hus, slik det eksempelvis var under Olavsfestdagene, er at Trondheim har blitt en veldig aktiv arrangementsby i august med et vell av tilbud.

- Tidsklemma begrenser

- Det er vanvittig mye som skjer i august med Olavsfestdagene, mat og -bryggerifestival, konserter på Sverresborg, Rosenborgkamper Pstereofestival og Kygo på Festningen. Så dette handler nok mye om at folk tross alt har begrenset fritid og stramt tidsskjema, sier Flikke, og tilføyer at det er kjempepositivt for byen at kulturlivet blomstrer på denne tiden av året. Han tror noe av styrken til Pstereofestivalen er at de satser på å gi publikum en sammensatt festivalopplevelse med artister, mat og drikke.

- Vi har blitt godt vant etter hvert, og forventer kvalitet og egenart på det vi velger å bruke tid og penger på. Dessuten er det jo slik at gode kulturopplevelser gjør at vi ønsker å oppleve stadig mer, det har en smitteeffekt, sier Flikke.

Les også: Hanne (23) prøvde seg som DJ i fjor - nå spiller hun på Pstereo

- Nysgjerrige på Festningen

Festivalen på Festningen ligger også godt an og regner med at de vil bli utsolgt innen festivalstart 31. august. Nærmere 70 prosent av festivalpassene er solgt, sier Rachel Nordtømme som er kommunikasjons- og markedsansvarlig.

- Vi er jo en litt annerledes festival og selger ikke billetter til enkeltkonserter, men kun festivalpass eller dagspass. Vi har et ungt publikum med mange studenter som er veldig klare for en festival like i etterkant av studiestart og fadderuke, sier Nordtømme. Festivalen budsjetterer med 10 000 solgte festivalpass og totalt 20 000 billetter for de to dagene festivalen varer.

- Vi merker en enorm interesse og at mange er nysgjerrige på Festningen som festivalområde. Det blir både mat og musikk på denne festivalen også, og så håper vi at det siste godværet fra i sommer klemmes ut i slutten av måneden, sier Nordtømme.

Les også: Ja til plastfri festing