I bystyrets møte 18. juni legges det frem et forslag om et prøveprosjekt med to felt i Innherredsveien.

Alle de politiske partiene i Trondheim stiller seg bak forslaget.

- Flere parti har over lengre tid signalisert at de ønsker dette. Men det var folkemøtet om Innherredsveien som gjorde at det var mulig å løfte saken i bystyret nå, sier Trond Åm, leder i Sør-Trøndelag Venstre.

Folkelig initiativ

Onsdag kveld arrangerte Lademoen Vel folkemøte om Innherresveiens skjebne i Dokkhuset på Nedre Elvehavn. Der kom det fram at det var politisk flertall for en løsning med to felt gjennom Innherredsveien.

Bare Arbeiderpartiets Ferat Güven og Mariell Toven fra Senterpartiet var noe tilbakeholdne.

- Det er en seier for det folkelige initiativet. Dette er et felles forslag som ikke kunne ha skjedd uten initiativet fra Lademoen Vel. Da er det viktig at bystyret følger opp og behandler saken politisk, sier Åm.

Overkjørt av politikerne

Da vedtaket om Strindheimstunellen ble fattet, vedtok politikerne samtidig å utvikle Innherredsveien til en miljøgate med to felt. Målet var at gaten skulle bli mer urban og attraktiv, med småbutikker og restauranter på gatenivå.

I juni 2013 vedtok formannskapet likevel å beholde den firefelts veien, i tillegg til å etablere en ordning med midtstilt buss, en såkalt superbusstrasé.

Det er mot rådene fra beboere, politiet og Statens vegvesen, som av trafikksikkerhetsmessige årsaker vil at bussene skal stoppe langs fortauet.

Beboerne hevder de ikke blir tatt med i planprosessen; de føler seg regelrett overkjørt av politikere og byråkrater.

Trondheims Grünerløkka

I forslaget som skal behandles den 18. juni heter det at forsøket med to felt må følges nøye, slik at eventuelle forsinkelser på kollektivtrafikk og forflytning av trafikk til sideveier blir registrert.

Det bes også om at forsøket må legges opp slik at forholdene for gående og syklende bedres i forsøksperioden.

Trond Åm mener Lademoen har potensial til å bli Trondheims svar på Grünerløkka.

- Vi har hatt mye god satsing på kollektivtrafikken, men vi trenger gode bomiljø i sentrale Trondheim. Hvis man får til en fin løsning i Innherredsveien, ligger det et stort potensial der, sier han.

- Samtidig er det viktig å vurdere behovet for en effektiv kollektivtrafikk opp mot behovet for en god bydel på Lademoen. Jeg tror ikke kollektivtransporten vil bli særlig hemmet av en tofelts-løsning. Det får vi se i prøveperioden.

Fremtidsrettet forslag

Jan Olav Straume, styreleder i Lademoen Vel, er veldig glad for at forslaget nå skal opp i bystyret.

- Vi er spesielt fornøyd med at Arbeiderpartiet og Senterpartiet også ble med. Jeg tror det på sikt kan gi en permanent løsning med to felt. Da vil folk etablere seg med næringsvirksomhet i Innherredsveien, sier han.

Straume mener det er et fremtidsrettet forslag.

- Bydelene er i vekst, men det vil være et behov for at det urbane Trondheim vokser også. Jeg tror Lademoen vil vokse frem frem som en ny og spennende bydel, slik Bakklandet gjorde på 1980-tallet.