- Brattøra er et møtested ved vannet som er preget av store bygninger. Vi lager uterom som er tilpasset området, samtidig som vi har valgt ut kunstverk i en menneskelig skala, sier Ulrika Wallin.

Hun er rådgiver i Trondheim kommune, blant annet med ansvar for kunstneriske utsmykninger, og har ledet arbeidet med å velge ut kunstverkene som skal prege utearealene på Brattørkaia de neste tiårene. Søndag blir kunsten innviet med flere arrangementer på området.

Yellow Submarine

Fem nye kunstverk er kommet på plass de siste dagene. Flere av dem vil få folk til å sperre opp øynene – ikke minst Ståle Sørensens skulptur «What Does The Fjord Say», som er plassert godt synlig rett foran Hurtigbåtterminalen.

De voksne vil raskt assosiere den over fire meter høye skulpturen med det fantasirike fartøyet i Beatles-filmen «Yellow Submarine». Barna vil nok først og fremst klatre inn og utforske den uvanlige innretningen. På innsiden vil de høre en rekke ulike lyder, skapt av vind og bevegelige gjenstander på innsiden.

LES OGSÅ: Godkjenner 43 meter høyt bygg

- Da jeg laget den, tok jeg utgangspunkt i beliggenheten, mellom pop- og rockmuseet Rockheim og fjorden, og med Sintef like i nærheten. Tittelen, «What Does The Fjord Say», får nok folk til å tenke på popmusikk, samtidig som tittelen spør om hva fjorden kan fortelle oss. Hvor mye vet vi egentlig om det som skjer i vannet, sier Sørensen.

Rekordstor interesse

Han var spent da skulpturen ble heist på plass forleden dag. Men alt fungerte da han gikk i gang med å montere de høye, trompetliknende elementene på toppen. Der kommer vinden inn sammen med lydene fra havna og byen. «Trompetene» minner også om periskoper som formidler inntrykk fra omverdenen.

- Interessen for å delta i denne utsmykningen var rekordstor. I første runde var det 150 kunstnere som meldte seg på. Vi plukket ut 15 som arbeidet videre, og til slutt valgte vi ut seks verk, forteller Wallin.

Det har kostet kommunen cirka tre millioner kroner å få kunstverkene på plass på Brattørkaia. Utbyggerne har stått for opparbeidelsen av utearealene, men kunsten har vært et kommunalt ansvar.

Rake visningsrom, som har stått på Brattøra ved enden av gangbrua Sjøgangen i lengre tid, er ett av de seks kunstverkene. Det har fått nytt gjerde og nytt uteareal og blir åsted for både utstilling og performance søndag.

LES OGSÅ: Kunsten innvies søndag

En konkylie som lytter

De fem andre er nye. På kaikanten rett øst for Hurtigbåtterminalen er bronseskulpturen «Konkylie» kommet på plass. Den er laget av Mari Røysamb og Ove Rosén og byr på en overraskelse.

Fra bysiden ser den ut som en konkylie som man legger øret inntil for å lytte til. Men på den siden av skulpturen som vender mot havet, ser man at konkylien også har et øre, som om den – banalt sagt – lytter til fjorden.

- Kommunikasjonen vår med havet er utgangspunktet for skulpturen, sier de to kunstnerne når vi møter dem i det øyeblikk den er ferdig montert på et underlag av nesten hvit stein. Begge er veldig fornøyd med håndverkernes arbeid med å få den på plass.

Speil på stålrør

Ikke alle de nye kunstverkene var montert da Adresseavisen besøkte området forleden dag, men vi kunne se konturene av Jacob Dahlgrens installasjon der en rekke speil blir montert i ulike vinkler på fire og en halv meter høye stålrør; «The World as Site and Object».

- Publikum får ulike inntrykk av omgivelsene i speilene som skal monteres. Dette blir et bra sted for å ta selfies. Kunstverket sier også noe om hva som skjer når vi ser oss i speilet og om et fragmentert verdensbilde, sier Wallin og Lisa Stålspets, som har vært kunstnerisk konsulent sammen med Edith Lundebrekke og Sune Nordgren.

LES OGSÅ: Trondheims urbane framtid

Dørkarmer i furu

Ved Sjøbadet på St. Olavs pir et godt stykke lenger vest kommer et helt annet kunstverk, Hilde A. Danielsens «Upside down again». Det består av seksti dørkarmer i furu som er satt sammen på en finurlig måte slik at kunstverket vrir seg rundt sin egen akse. Dørkarmene vil spille sammen med Sjøbadets trearkitektur.

Verket ble første gang vist på Bondi Beach utenfor Sydney for tre år siden og har vært via England før det nå blir stående permanent i Trondheim.

Det flygende teppet på fjordsiden av Hurtigbåtterminalen var heller ikke på plass da Adresseavisen var på besøk, men vil i likhet med all den andre kunsten være ferdig montert før åpningen søndag.

LES OGSÅ: Kystlagets båter er flyttet

Annerledes byrom

- Jeg har laget et flygende teppe som publikum gjerne kan legge seg på og nyte solnedgangen. Et flygende teppe var et naturlig valg siden dette stedet dreier seg om kommunikasjon, transitt og reise, sier Åsa Maria Bengtsson.

Hun er ikke redd for at teppet skal fly sin vei. Det er over to og en halv meter langt, to meter bredt og laget i granitt med hvitt mønster på.

Ulrika Wallin og hennes medarbeidere er opptatt av å skape byrom som gir Brattøra sitt eget preg.

- Brattørkaia er stedet der byen møter vannet. Mange går her daglig, og mange er på reisefot. Bygningene rundt byrommene gjør også at dette stedet får en annen karakter enn for eksempel Solsiden, sier hun.