Og det er takket være noen antrekksbilder som faren hennes har tatt med mobilkamera.

- Haha, ja pappa har tatt mange av bildene på Instagram-kontoen min. Men mange er også tatt av venner og kolleger, eller av street fashion-fotografer, forteller Tine Andrea Lauvli Storløs.

26-åringen fra Trondheim er moteblogger, skribent og stylist i Trondheim. Det var for et par år siden at hun etablerte motebloggen The Fashioneaters sammen med sin daværende kjæreste. Etter hvert har det sosiale mediet Instagram blitt en viktig kanal for bloggingen, og Tine Andrea har i dag nesten 40 000 følgere.

«Uperfekte» mobilbilder

Hun legger ut bilder av antrekk eller bilder som såkalte «street style photographers» har tatt. Dette er profesjonelle fotografer som publiserer gatemote, gjerne i forbindelse med en moteuke.

- Jeg blir også tagget og regrammet av andre, og et bilde kan fort få over 30 000 visninger i løpet av en uke. Jeg får mest «liker» på private mobilbilder, for mange vil heller ha personlige, halvbra bilder i stedet for det «perfekte» bildet. Men selv synes jeg det er stas å med skikkelige bilder, så jeg prøver å variere.

Samarbeider med Fendi

I begynnelsen dro hun til moteuker i Europa for egen regning, men etter hvert ble hun kjent med og avbildet av profilerte gatemote-fotografer hvis bilder blir publisert i store motemagasiner og nettsteder verden over.

Nå blir hun invitert til moteukene og blir sponset av ulike merker som ønsker å vise sine produkter på Tine Andrea. Nylig kom hun hjem fra moteuken i Moskva som skjer i regi av bilmerket Mercedes-Benz, og hun er del av det italienske motehuset Fendis bloggerskare. I sommer feiret Fendi 90 år, og gjestelisten var temmelig gullkantet. Tine Andrea innrømmer glatt at hun ble «star struck» i møte med alle kjendisene.

- Karl Lagerfelt var selvsagt der, og jeg holdt på å søle drinken min på den amerikanske skuespilleren Kate Hudson. Kardashian-søster Kylie Jenner var der også, samt mektige personer i bransjen som Suzy Menkes, Anna Dello Russo og Michael Gaubert.

Kritiske redaktører

Den britiske storavisen The Guardian skrev for en måned siden om flere redaktører i den britiske utgaven av motemagasinet Vogue som uttalte seg kritisk om motebloggere etter moteuken i Milano. Redaktørene omtalte bloggerne som «desperate» kvinner som «skifter antrekk hver time» i iveren etter å bli avfotografert. De mener designerne forårsaker «stildød» ved å plassere så mye produkter på bloggerne. Flere bloggere slo tilbake og mente at de mektige Vogue-sjefene bare må finne seg i at moteinteresserte har innflytelse.

- Er det slik at de sponsede motebloggerne bidrar til stildød?

- Motebloggere er et markedsføringsprodukt, og det hender at noen skifter litt for ofte for å vise seg fram. Men det er viktig å poengtere at denne sponsingen også genererer inntekter for de ulike merkene. Mange merker har blitt populære kun ved bruk av bloggere, de har fått muligheten til å etablere seg og skape arbeidsplasser. Redaktørene i motemagasiner godtar dessuten sponsede eller betalte produktplasseringer på redaksjonell plass i bladene, noe som gjør det mulig for dem å overleve økonomisk. Slik som bloggere.

Holdningsendring

En av verdens mest populære motebloggere er amerikanske Chiara Ferragni med 6,7 millioner følgere på Instagram. Med sine 40 000 følgere, er Tine Andrea en miniputt.

- Det er vanskeligere å få mange følgere når man bare publiserer mote og kunst. Men det har skjedd en holdningsendring i motebransjen. Det er ikke bare antall følgere som er avgjørende for om du blir sponset eller invitert, men hvilken verdi du har som blogger. Hva du står for og kommuniserer, er blitt viktigere.

Profilerte fotografer: Ved å dra på moteuker i Europa har Tine Andrea blitt kjent med mange profilerte gatemote-fotografer som publiserer på Instagram. Blant annet Adam Katz Sinding fra Le21eme, Daniel Bruno Grandl kjent som The Urban Spotter og Acielle som er grunnlegger av bloggen Style du monde. Sistnevnte er bidragsyter til Vogue og The New York Times. Foto: Morten Antonsen
Stiltips: - Se hva du har i skapet, før du kjøper noe nytt og miks klærne på en ny måte. For eksempel kan du bruke en kjole med jeans under sammen med en blazer. Selv mikser jeg dyrt og billig, sier blogger Tine Andrea Lauvli Storløs som har på seg pappas gamle skjorte, og bukse og genser fra billigkjedene Weekday og H&M. Veska er fra motehuset Fendi. Foto: Morten Antonsen