Er du av dem som tenker at opera er noe for en spesielt dannet musikkelite? Kun for folk som skjønner seg på musikk og som med stor selvtillit vet når de skal klappe? Da må du lese videre. Opera er noe av det mest sosiale, og minst jålete underholdningstilbudet du kan velge, skal vi tro ekspertene, Roar Leinan, direktør for Trondheim symfoniorkester og Randi Stene, operasanger ved Operaen i København.

Dette er opera:

- Opera er forsterket virkelighet, har teaterregissør Stein Winge en gang sagt. Mange går rundt og tror at opera er så kunstig, at det er surrealistisk, uvirkelig og med dumme historier. Det er egentlig ikke sant. Du kommer på en eller annen måte i kontakt med deg selv og en følelsesverden. Det er i høyeste grad reality, og det rører ved noe dypt menneskelig, sier Leinan.

- Det handler alltid om noe som er viktig for oss, om sterke følelser, hat, kjærlighet, krig og død. Og musikken og scenografien forsterker alle disse følelsene. Det er et inntrykksinferno, og det er live, sier Stene.

Hvem går på opera?

- Vi har et langt bredere publikum på opera enn på vanlige klassiske konserter, og det er masse unge folk som går på opera. Har vi opera kan vi kjøre fem, seks, syv Olavshaller, det gjør vi aldri ellers. Det handler om å åpne opp og ta imot det operaen har å by på, sier Leinan. - Hvis du først har kommet deg i operaen er det verste overstått, da går resten av seg selv. Det er jo som å gå på kino, og det benyttes alltid tekstmaskin, supplerer Stene.

Tips til deg som skal på opera for første gang:

Begge tror det er lurt å forberede seg ved å lese litt om historien bak operaen, eller lytte litt på musikken i forkant.

- Men du behøver ikke forstå alt, det viktigste er å sense, ta inn det du ser og hører, og ta deg tid. Opera krever kanskje bittelitt tilvenning fordi det synges på en annen måte, og fordi handlingen strekker seg ut i tid, sier Stene.

Hvordan overlever man mange timer i operaen?

- Jeg husker første gang jeg var på en Wagner-opera, da tenkte jeg, herlighet, hvordan skal jeg overleve dette når det tar fire-fem timer? Men opera har noe for alle sanser, det er en samkunst, du sitter ikke bare og lytter, du sitter ikke bare og ser, eller prøver å forstå. Du gjør alt dette. Og det er kjempesosialt. På 1700-1800-tallet var jo opera det store sosiale evenementet og man ble der hele kvelden. Det var der man spiste og drakk, sier Leinan.

LES: - Læreren på Katta lurte meg til å synge opera

LES: Så ble det Steinway på Byneset

Derfor er opera hot:

- Det er en bemerkelsesverdig populær kunstart når du tenker på hva det er og hvor lenge det har eksistert. I Bjørvika i Oslo er det jo hele tiden fulle hus. De klarer ikke produsere nok forestillinger. Og det til tross for at det er en kunstart som har vært dømt nord og ned med jevne mellomrom opp gjennom historien. Det er ikke popstjerner som fyller fotballarenaer med 30 000 publikummere i ny og med. Men det er fullt i flere saler i Norge hver eneste kveld av folk som sitter og ser opera, det er ikke dårlig, sier lederen for Trondheim Symfoniorkester som innrømmer at han velger å se opera før klassiske konserter når han er i utlandet.

- Du må ikke sitere meg på dette, men da vi var fem dager i Wien i fjor fant jeg ut at jeg hadde tilbrakt noen og tjue timer på opera. Jeg så et par Wagner og noen andre, sier Leinan smilende.

LES: Hylles gjennom tre konserter

Slik blir du operasanger:

- Det man må vite er jo at dette er ekstremsporten innenfor all musikk og kunst. Det er snakk om mange, mange års utdannelse. Folk spør om operasangere bruker mikrofon, men det gjør de ikke. Og du kan tenke deg å prøve å snakke uten mikrofon foran 3000 mennesker, da er det ingen som hører et ord. Stemmeformen er et fag og en kunnskap som krever et enormt arbeid. Det ligger blodslit bak det å utvikle en operastemme, sier Leinan.

LES: Død over kommentarfeltet

Når skal vi klappe?

- Vi sangere er jo glade for at det klappes for oss. Og dersom man har sunget en arie er det veldig fint om folk klapper i etterkant. Men det er ikke så farlig, vi merker når publikum er fornøyd. Reis deg om du vil, eller bli sittende om du heller vil det. Og det finnes ingen regler for når du skal klappe, eller hvor mye. Klapp i vei, sier Stene.

- Er det forskjell på Norge og andre land?

- Norge er en ung operanasjon, og man merker gjerne det er et mer vant publikum i Tyskland eller England, men det er ikke nødvendigvis et bedre publikum. Uansett er det så herlig der publikum lar seg begeistre. Og det merker vi i Oslo med det nye operahuset, at folk er engasjert.

- Hva med trøndere?

- Trøndere er et kjempefint publikum som absolutt er med og lar seg begeistre. Og hvis publikum roper bravo blir vi kjempeglade, det liker vi å høre, legger operasangeren til.

Hvordan kler man seg når man skal i operaen?

- Folk går kledd i alt mulig, alt er tillatt. Du kan komme direkte fra jobb dersom du ønsker det. Kom i hva du vil, treningstøy og dongeri går fint, sier Stene.

- Kom gjerne i treningstøy om du vil, det viktigste er å komme seg avgårde på opera, sier Randi Stene Foto: Morten Antonsen
Direktør Roar Leinan i Trondheim Symfoniorkester er ikke så opptatt av regler og etikette for å gå på opera. Kom som du er og klapp når du vil, er Leinans råd. Foto: Kjell A. Olsen
Adresseavisen 14. september